Fenomenet «krympflasjon» har tidligere fått mye oppmerksomhet på sosiale medier. Det skyldes at flere la merke til at flere matprodukter hadde blitt mindre og krympet i innhold, samtidig som den samme prisen gjaldt.
- Dette skjer, og det er viktig at forbrukeren er klar over det, fortalte Olav Kasland, fagdirektør i Forbrukerrådet, til DinSide.

Her har det skjedd noe
Nå har DinSide fått inn flere tips fra lesere, som har lagt merke til maisboksen til Coop har krympet. Boksen har gått fra 198 gram til 150 gram, men er prisen fortsatt den samme?
Det hevder tipserne. Derfor har vi kontaktet Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon i Coop Norge, som forklarer at det ikke dreier seg om krympflasjon.
- Årsaken til at maisboksene er redusert i størrelse, er at vi har byttet leverandør, og har ikke noe med verken prisendringene i februar eller «krympflasjon» å gjøre, forklarer Lutnæs.
Han fortsetter:
- Maisboksene fra den nye leverandøren er på vei ut i butikk nå. På grunn av en teknisk feil var ikke prisen på de nye produktene justert for redusert vekt. Dette er nå gjort, og prisen per kilo vil være uendret. Kundene, som eier oss, vil altså få like mye mais for pengene som før!