Derfor er den svart

Forklarer dette.

SVARTE PRISER: På Rema 1000 er hylleprisen svart med lysegrå skrift på alle varer som har fryst pris. Foto: Kirsti Østvang
SVARTE PRISER: På Rema 1000 er hylleprisen svart med lysegrå skrift på alle varer som har fryst pris. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Godt nytt år, og god priskrig. Ved årsskiftet lanserte de tre store lavpriskjedene hver sin priskuttkampanje, og det har ikke gått upåaktet hen.

Foretrekker du hjemlevering? Sjekk ut Hello Fresh her (annonselenke)

Store plakater i og utenfor lavprisbutikkene levner lite tvil om at her er det billig(st). Rema 1000 har «fryst prisen på mer enn 1000 varer», Kiwi har «ekstra pressete» priser på en rekke middagsvarer, mens Extra har iverksatt «Det store Extra-kuttet».

Inne i butikken er det heller ikke noen tvil om at det er salg, men hvordan faktisk få øye på tilbudene i jungelen av plakater?

På Rema 1000 er hylleprisen på alle varene som har fått fryst pris merket med sort. Dette er, ifølge Celine Anette Sjøberg, kommunikasjonssjef i Rema 1000, en veiledning til de ansatte, som har en liten jobb å gjøre med å markere det enda tydeligere.

MARKERT: Små skilt markerer produktene Extra har satt ned i pris.
MARKERT: Små skilt markerer produktene Extra har satt ned i pris. Vis mer

- Ved hver fryste pris skal det henge et lite skilt, for å gjøre det ekstra synlig for kundene våre, når de handler hos oss.

Inntil videre kan du se etter de svarte prisene, og de vil være svarte gjennom hele kampanjeperioden, ifølge Sjøberg.

Coops lavpriskjede Extra markerer sine priskutt med røde lapper som henger på nedsiden av hylleprisen. Disse har noe konkurranse med plakater som sier omtrent det samme, og tilsvarende lapper som forteller at varen er en Xtra-vare, som er deres billigste alternativ.

SUNNERE PRISLÅS: Du må se litt nøyere etter for å få øye på prislåsen på Kiwis produkter.
SUNNERE PRISLÅS: Du må se litt nøyere etter for å få øye på prislåsen på Kiwis produkter. Vis mer

På Kiwi markeres Ekstra presset-kampanjen på middagsvarer med store plakater og stands gjennom hele butikken. Prislås-kampanjen som varer til mai, er litt vanskeligere å få øye på: Den markeres med en liten hengelås på hylleprisen.

Det er ikke hvordan men hvor butikkene merker varene som er viktigst, ifølge Trond Blindheim, dosent ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania.

- Jeg synes det alltid er mye reklameplakater i butikkene. Butikken er opptatt av en ting: at du skal ha med deg flest mulige varer når du går ut igjen, sier Blindheim til DinSide.

REKLAMEN VIRKER: Jo tettere opptil kjøpstidspunkt, jo mer effektiv er reklame, ifølge Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania
REKLAMEN VIRKER: Jo tettere opptil kjøpstidspunkt, jo mer effektiv er reklame, ifølge Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

Jo tettere opp til kjøpstidspunkt, jo mer effektiv er påvirkningen.

- Den påvirkningen som skjer utenfor og inne i butikken er mest effektiv.

Lar oss friste

Det er ikke bare når du ser reklamene, men også hvor produktene plasseres i butikk.

Ifølge Blindheim bruker forbrukere cirka 12 minutter på handleturen i snitt. I løpet av handleturen blir vi eksponert for 400 produkter i minuttet, og når vi ser produktet vi skal ha, tar det mindre enn fem sekunder før produktet er i handlekurven.

FRYSER PRISENE: På Rema 1000 ønskes du velkommen av store reklamebannere og tilbudsskilt.
FRYSER PRISENE: På Rema 1000 ønskes du velkommen av store reklamebannere og tilbudsskilt. Vis mer

- Butikkene driver med en form for kategoristyring, og har lagt opp varene i butikk slik at du skal ta med deg mest mulig.

Når vi kommer til kassen har vi 12,7 varer i snitt i kurven, og betaler 280-300 kroner.

- Folk har kanskje en mental huskeliste på fire-fem produkter, men når vi vet at de kommer ut med 12, virker reklamene, sier Blindheim.

PRESSER PRISENE: Hos erkekonkurrent Kiwi få meter unna er prisene presset.
PRESSER PRISENE: Hos erkekonkurrent Kiwi få meter unna er prisene presset. Vis mer

- Jo lengre tid forbrukerne er i butikk, desto flere varer ser de, desto flere varer tar de med seg. Så det butikkene gjør er å prøve å styre forbrukerne til å ta med seg mest mulig, det er det som er butikk.

Ekstra viktig er dette kanskje nå etter jul og alle julekampanjene.

- Folk har antakelig handlet altfor mye før jul og har kjøleskap og fryser fulle av mat som kan brukes utover i januar. Så nå prøver butikkene å få opp omløpshastigheten slik at ikke maten går ut på dato, og for å få opp omsetningen.

Kassakøen viktig

Aller mest effektivt er det å fange kundenes oppmerksomhet i kassakøen.

ALLE GODE TING: Vindusflatene på Extra er noe mindre, men her har de slått til med tre frittstpende skilt i tillegg til plakater i inngangspartiet.
ALLE GODE TING: Vindusflatene på Extra er noe mindre, men her har de slått til med tre frittstpende skilt i tillegg til plakater i inngangspartiet. Vis mer

- De produktene som ikke står på handlelista blir plassert der folk oppholder seg lengst, foran ferskvare og i kassakøen. Typiske produkter er sjokolade, snacks, aviser og ukeblader - alt vi strengt tatt ikke trenger, men kanskje har lyst på.

De varene som er grunnen til at du besøker butikken, som melk og brød, er plassert lengst inn. Og på veien må du passere flere titalls reklameskilt.

- Når du er på et marked må du regne med at du blir bombardert av reklame.