Derfor er det lurt å si faen

Banner du under harde treningsøkter eller når du slår deg? Det kan redusere opplevelsen av smerte.

Å banne under treningsøkter reduserer opplevelsen av smerte. Foto: Colourbox.com
Å banne under treningsøkter reduserer opplevelsen av smerte. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du kjenner melkesyren i beina og det føles som om musklene er i ferd med å sprenge, du kjører styrketrening med stor belastning, eller du utfordrer pulsen med beinhard intervalltrening. Du presser deg selv helt til grensen, det gjør vondt – men det hjelper faktisk bitte litt å få ut en ”au!”, ”helvete!” eller ”faen!”

Ikke overdriv treningen!

Og det er neppe noe du bare tror, for engelsk forskning viser at banning kan redusere smerteopplevelsen. Det samme gjelder hvis du sparker beinet mot et bordbein eller tråkker på noe spisst. Bann litt, og det går bedre.

En tidligere studie viser at bannende nonner lever lengerTrener seg syke og slitne

Trigger fysisk respons

- Det er tydelig at banning ikke bare trigger en følelsesmessig respons, men også en fysisk en, sier Richard Stephens et i presseskriv, ifølge Forskning.no.

Stephens er en av forskerne bak studien, som skal være den første i sitt slag. Men den opprinnelige hypotesen til forskerne, som er fra School of Psychology ved Keele University i England, var imidlertid en helt annen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer