Derfor er du oppblåst

Du spiser sunt, men likevel buler magen. Her er årsaken.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi blir stadig rådet til å få i oss nok fiber. Og fiber er en viktig del av et godt kosthold.

Slik blir usunt sunt

Kostfiber er komplekse karbohydrater som kroppen din ikke tar opp i seg. Derfor gir det deg ikke energi, men hjelper til med å transportere skadelige stoffer ut av kroppen.

Gjør deg mett

Fiber gir god metthetsfølelse, er bra for fordøyelsen og kan også beskytte mot kreft i tykktarmen, og irritert tarm.

Spis opp brødskorpene!

Fiber forbygger diabetes, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, overvekt og hjerte-/karsykdommer.

Les mer på Lommelegen.no: Fakta om fiber

Gode fiberkilder er bønner, frukt, fullkorn, helkorn, nøtter og grønnsaker.

Hvor mye kostfiber du trenger avhenger av hvor gammel du er:

  • Kvinner under 50 år trenger cirka 25 gram daglig.
  • Kvinner over 50 trenger 21 gram.
  • Menn under 50 trenger 38 gram per dag.
  • Menn over 50 trenger 30 gram.

Gir deg tarmgass

Fiberets bakdel er imidlertid at du kan bli oppblåst i magen av det. Grunnen er at fiberrik mat gjerne ikke fordøyes skikkelig før den når tykktarmen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer