Jo mer lønnsom en vare er for butikken, jo bedre plassering får den. Den beste plasseringen er der hvor flest kunder antas å stoppe opp.
Den beste plasseringen er dessuten i ta- eller øyehøyde for kundene. Undersøkelser har vist at kundenes blikk naturlig ikke går rett fram, men rett fram og litt ned i hyllene.
Ingen butikker klarer å få kundene til å følge eksakt den samme ruta i butikklokalet, men majoriteten av oss går noenlunde den samme veien. Og det er der lokketilbudene plasseres for å få deg til å gjøre impulskjøp.
Typiske lokkevarer er varer som vi plutselig kan få lyst på, for eksempel søte og fete produkter som sjokolade og grillmat.
Lokkevarer er ofte sesongbetonte, for eksempel marsipan til påske, konfekt til jul og flagg til 17. mai.
I svingene av kunderunden er kundene mest oppmerksomme. Ytterst på hyllene, mot endene, plasseres derfor gode lokkevarer.
I midten av butikken, inne i den typiske kunderunden, finner vi varene som folk sjeldnere handler på impuls. Varene som står på handlelappen. Nødvendighetsvarer som toalettpapir og shampoo er eksempler på slike varer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger