Skaperen av Peppes Pizzas kamerareklamer slår tilbake

Derfor mener de personvernet ikke trues

«Vi fjernet et produkt som ikke var like relevant; altså salaten for menn».

STOR INTERESSE: Etter Dinsides artikkel, og at krasjbildet av skjermen spredde seg på Twitter, plukket flere internasjonale medier opp saken. ProntoTV mener fortsatt at slike reklamer hverken diskriminerer eller overvåker befolkningen. Montasje: Ole Petter Baugerød Stokke
STOR INTERESSE: Etter Dinsides artikkel, og at krasjbildet av skjermen spredde seg på Twitter, plukket flere internasjonale medier opp saken. ProntoTV mener fortsatt at slike reklamer hverken diskriminerer eller overvåker befolkningen. Montasje: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert

Dinside kunne forrige uke avsløre hvordan to digitale reklameplakater på Peppes Pizza på Oslo S analyserte fjesene til folk som så på dem. Og viste forskjellige reklamer til menn og kvinner.

Samme dag som vår artikkel ble publisert, ble kameraene fjernet. Og Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth syntes reklamen var «skummel».

I dagene etter har Peppes-saken blitt omtalt i medier rundt om i hele verden, som USA, England, Finland, Tyskland og Australia.

Og til slutt gikk selskapet bak reklamen, ProntoTV, ut med et langt innlegg på nettsidene sine hvor de forklarer hvorfor de fortsatt mener at teknologien er uproblematisk.

Ikke kamera; «sensor»

«Teknologien gir nye muligheter for annonsører, og er ikke i strid med de strenge reglene vi har for personvern og overvåkning» skriver markeds- og kommunikasjonssjef Jørn Olsen i ProntoTV.

Han kaller teknologien for «AVA (Anonymous video analytics)». Og påpeker at ingen sensitiv informasjon ble lagret om personene som så på reklamen.

«I deler av mediedekningen ble det stilt spørsmål om hvorvidt dette var bruk av overvåkningskamera. Det er det ikke. Det er riktignok et webkamera som blir brukt, men det fungerer som en videosensor» skriver Olsen, som konsekvent kaller kameraet for en sensor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer