Derfor skal drivstoffprisene ned

Oljeanalytiker tror bileiere skal få bedre råd fremover.

Mindre penger ut her før jul, mener oljeanalytiker i Nordea. Foto: Colourbox.com
Mindre penger ut her før jul, mener oljeanalytiker i Nordea. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få priser er like egnet til å hisse opp nordmenn som bensinpriser. Derfor kan analysen fra Nordeas oljeanalytiker Thina Saltvedt, være en gladmelding for mange nå før jul.

Bor du her, kan du handle drivstoff over grensen til halv pris

«Vi forventer bensinprisene vil fortsette å falle de kommende ukene, noe som vil kutte europeiske bileieres drivstoffregninger», skriver Saltvedt i analysen, og kommer med minst åtte grunner til at prisene bør ned før jul:

  1. Raffineriene vil snart øke produksjonen etter avsluttet vedlikehold.
  2. Høyere produksjon vil gi større oljelagre i Europa og USA.
  3. Etterspørselen synker litt når vi nå er ute av USAs "kjøresesong" og Europas ferieperiode.
  4. Også fortsatt svekket etterspørsel i Europa, USA og Kina på grunn av svak økonomisk utvikling.
  5. Bytte til vinterdrivstoff, som er enklere i produksjon.
  6. Generelt faller drivstoffetterspørselen i Europa år for år.
  7. Flere raffinerier falt overraskende ut i vår/sommer. Effekten av produksjonsfallet gir seg nå.
  8. Råoljeprisene er forventet å falle på grunn av forhold i den amerikanske økonomien.

Les også: Høyere årsavgift neste år

Men når?

Drivstoffkjedene setter listepriser som forhandlerne tar utgangspunkt i ved sin prissetting. Og det er først når disse listeprisene beveger seg nedover, du får nyte godt av endrede råvarepriser. Dessverre er råvareprisene langt fra det eneste elementet som tilsammen utgjør prisen du betaler for drivstoffet.

Drivstoffavgiftene

Skatter og avgifter på bensin og diesel er tredelt, og utgjør en stor del av prisen: Bensin- og dieselavgift, CO2-avgift og merverdiavgift. Og avgiftene har økt de siste årene. 1. juli 2008 ble bensinavgiften økt med 5 øre. Deretter kom det to nye avgiftsøkninger 1. januar 2010 og 1. januar 2011, begge på 10 øre. Bensinavgiften kalles fra 2011 veibruksavgift på bensin. I år er avgiften på bensin på 5,58 kr per liter og på diesel på 4,28 kr per liter pluss merverdiavgift, ifølge Norsk Petroleumsinstitutt.


Statoil legger for eksempel ut sine listepriser, og tillater at stasjonene har dette pluss transportpåslag som maks pris ut til kunden. Listeprisen bestemmes altså sentralt i kjeden, og påvirkes av råvarepriser samt avgifter. I tillegg kommer et transportpåslag der størrelsen avhenger av hvor i landet selve stasjonen ligger.

Men prisen på pumpen styres av den enkelte stasjoneier, og de vil alltid være obs på sine konkurrenter i nærområdet. Stasjonene som ligger i nærheten av hverandre presser prisene ned frem til neste listepris legges ut.

– Vi legger ut listepriser to ganger i uken. Deretter setter bensinstasjoneierne prisene sine ut fra markedet rundt. De kjører ofte fra stasjon til stasjon i sitt nærområde, for å se hvilke priser konkurrentene tilbyr, fortalte informasjonssjef i Statoil Fuel & Retail Norge, Pål Heldaas til DinSide i februar.

STOR DEKKTEST: I år bør du velge disse vinterdekkene

Betaler mindre enn det som står på pumpene

Og pumpeprisen er det heller ikke alle som må betale. For eksempel går halvparten av bensinsalget hos Statoil til storkunder, som får rabatter.

Mange personkunder har også rabattkort, som gir avslag ved hver handel.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer