– Det kunne skjedd hvem som helst, sa Carl Andreas Carlsen (56) til DinSide da han forklarte oss hvordan en kriminell klarte å lure til seg nesten 100.000 kroner fra Carlsens konto.
Svindleren hadde endret kontonummer på fakturaen som Carlsen ventet på, og dette var det for ham helt umulig å oppdage da han skulle betale byggmesteren sin i nettbanken.
>>> Slik gikk det til
Etter det DinSide kjenner til, har det også nylig vært et lignende tilfelle i Porsgrunn.
Uhellet ville vært unngått hvis avsenderen av fakturaen benyttet seg av KID-nummer. Foreløpig er dette den eneste måten du kan avsløre denne typen svindel på i Norge.
- Mangler i forbrukerbeskyttelsen
Hendelsen fikk Forbrukerrådet til å reagere. I et brev til Finansnæringens Fellesorganisasjon påpeker de at det er mangler i forbrukerbeskyttelsen ved betalingsoppgjør, selv i veletablerte systemer.
Videre skriver de at Forbrukerrådet ser at hendelsen kunne vært unngått hvis nettbanken gav et klart og eksplisitt varsel om at det navnet han oppgav på fakturaen ikke var registrert i systemene som faktisk eier av kontoen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger