Det dyreste du eier

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: Bilen er ditt største pengesluk.

Publisert
Sist oppdatert


Ferske beregninger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at de årlige kostnadene ved en ny bil til 220.000 kroner (en helt vanlig Toyota Corolla eller VW Golf) ligger mellom 40.000 kroner og 85.000 kroner for de aller fleste, avhengig av kjørelengden.

Tjener du mer enn 354.000 kroner i året, har du 49,3 prosent marginalskatt. Da må lønnen din øke med dobbelt så mye som bilkostnadene hvis du skal få det samme beløpet igjen som hva bilen koster deg.

Så mye koster bilen
Årlig kjørelengde (km)10 00015 00020 00030 000
Avskrivningstid (år)12864
Avskrivninger16 16721 50025 00032 000
Renter av bundet kapital*4 2354 6205 0055 390
Forsikring, ansvar (-65%)2 5002 7603 2303 940
Forsikring, kasko (-65%)5 2105 8006 6808 230
Årsavgift2 7552 7552 7552 755
Vedlikehold2 2502 4902 9703 720
Bensin**6 0008 99911 99917 999
Olje5607501 0101 510
Dekk1 2101 6001 9802 710
Service og reparasjoner2 6703 9004 9907 290
Sum kostnader per år43 556 55 174 65 619 85 544
Sum kostnader per kilometer4,363,683,282,85
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Kroner per år hvor ikke annet er oppgitt. Forutsatt ny bil til 220.000 kroner i 2004 korrigert for 4.000 kroner (verdi av dekk). Bensinforbruk 0,65 liter pr. mil. *Forutsatt rente 3,5 % p.a.- se formelforklaring nedenfor **Bensinpris 9,23 kroner pr liter.



Er du en gjennomsnittlig bileier, kjørte bilen din cirka 14.000 kilometer i 2002. I så fall ligger bilbrukskostnadene dine nær innpå 55.000 kroner året.

Kvitter du deg med bilen, må du selvfølgelig løse transporten på en alternativ måte. Oslo sporveiers abonnementskort koster deg 6.600 kroner i året. Med to drosjeturer hver helg á 150 kroner øker transportkostnadene dine til omtrent 22.000 kroner i året.

60.000 mer i lønn

Er bilen verdt prisen? (Avsluttet)
Nei(62%) 1390
Ja(33%) 744
Vet ikke(5%) 112
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Transportkostnadene dine er dermed redusert med cirka 33.000 kroner etter skatt. Med en marginalskatt på 49,3 prosent tilsvarer dette en lønnsøkning på over 60.000 kroner.

Dette er selvfølgelig ikke et godt regnestykke for småbarnsforeldre eller folk uten tilgjengelig kollektivtilbud. Befinner du deg verken i den ene eller andre av disse gruppene og er blakk, er det - som det alltid har vært - god økonomi å selge bilen.

Her finner du forklaringer og forutsetninger for beregningene i tabellen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer