1. februar økes prisene ytterligere i norske butikker, og flere aktører har varslet et prishopp på rundt ti prosent.
Dette kommer på toppen av en allerede ekstraordinær prisvekst.
I matbutikkene er flere av kundene bevisste på de økte matvareprisene som kommer onsdag.
På Kiwi Hovinveien i Oslo er det enkelte av kundene som tar med seg noen flere varer enn det som i utgangspunktet var planlagt.

Om dagligvarebransjen: - Veldig dystert
Trine Mathiasen er en av kundene som har tatt turen innom Kiwi-butikken tirsdag ettermiddag.
- Du har jo en ganske full vogn foran deg?
- Det er litt fordi vi mangler mye hjemme akkurat nå, så fant vi ut at det er bedre å handle i dag enn i morgen. Det er ikke slik at vi hamstrer inn unødvendig mye, sier hun til Dagbladets reporter på stedet.
I tillegg til matvarene hun trengte, har Mathiasen tatt med seg ris, pasta og andre tørrvarer.

- Ting vi egentlig ikke trengte, sier hun.
- Hva tenker du om at prisene skal opp?
- Det er kjipt, og det merkes at prisene allerede har gått opp. Så det er kjipt at de skal opp enda mer, sier hun.
- Helt sykt
Søstrene Grete Gundersen og Hanne Askautrud er også i full gang med handlingen.
De handler ikke inn noe annet enn mat enn til kveldens middag og mat som de ellers mangler.

Klar melding: Ikke gjør det
Begge syntes at matprisene begynner å bli ordentlig høye.
- Jeg synes det er helt sykt, det er dyrt nok i Norge. Jeg synes synd på de unge som har andre utgifter, boutgifter, barn og andre ting, sier Gundersen til Dagbladet.
Askautrud har også lagt merke til at enkelte varer har gått mye opp i pris.
- Kaffe har gått veldig opp, det er helt sprøtt. I går kjøpte jeg en kylling på Meny. Den kostet 86 kroner, sier hun.
- Det er ikke noe moro lenger, legger Gundersen til.

- Blitt mer prisbevisste
Flere av dagligvarekjedene opplyser til Dagbladet at de merker at kundene handler mer før prisøkningen.
Bare den siste uka har Coop Extra hatt nesten elleve prosent vekst i antall kunder, og en økning i omsetning på 7,7 prosent, opplyser kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til Dagbladet.
- I Extra ser vi at flere av kundene, som også er våre eiere, er blitt mer prisbevisste og velger rimeligere alternativer. Vi har blant annet hatt en økning i salget av Xtra-serien, som er vårt billigste alternativ, sier han til Dagbladet.

Snur
Butikkene til Norgesgruppen, deriblant Kiwi og Spar, opplyser at de har merket en endring i folks handlemønster, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland.
- Folk er mer bevisste og planlegger bedre når de handler. Kundene er også mer tilbudsorientert - særlig på supermarkedene, forteller hun.
Også kommunikasjonssjef i Reitan Retail, Øyvind Breivik, selskapet som blant annet står bak Rema 1000, sier til Dagbladet at de har sett et noe økt handlevolum de siste dagene.