Markedsførerne vet alt om deg. Syns du det er greit? Forbrukerombudet har nå tatt affære mot markedsføring av t-skjorter til minnegrupper på Nettby.
"Kjøp en t-skjorte", lød oppfordringen fra Nettby Community AS i disse fora, fulgt av en illustrasjon der t-skjorten vises med minnegruppens navn trykket på brystet.
- Det er kynisk av Nettby å utnytte folk i en sorgsituasjon til å selge t-skjorter, uttaler forbrukerombud Bjørn Erik Thon, som vurderer markedsføringen som støtende og i strid med markedsføringsloven.
Nettby Community AS svarer Forbrukerombudet at de har stanset denne markedsføringen og vil sørge for at dette ikke skjer igjen.
Les også om fotfølging av nettluringer: Det er for godt til å være sant
Så tett på deg går de
Selv har du kanskje sett annonser på Facebook rettet til deg ved navn, med alder og med kjønn. Du tenker kanskje ikke over det, men her deler altså nettstedene ut spisset kunnskap om deg og dine til markedsførere mot betaling.
Slik blir du lurt til å kjøpe uten at du tenker over det.
Arve Kvaløy arbeider som analytiker/rådgiver i konsulentselskapet Halogen. Han skriver om Facebook-annonser på bloggen sin, blant annet om hvor tett på deg og meg annonsøren kan komme.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger