Ifølge nye analyser fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), kan elektrifiseringstiltak øke kraftforbruket i Norge med opptil 23 TWh fram mot 2040. I dette ligger for eksempel flere elektriske kjøretøy og andre framkomstmidler.
- En så stor elektrifisering av samfunnet vil bidra til å drive kraftprisen opp. Økt utbygging av kraftproduksjon vil dempe prisøkningen, men innebærer samtidig naturinngrep, skriver NVE.
På oppdrag fra Olje- og energidepartementet har NVE vurdert konsekvensene en stor elektrifisering av Norge kan få for det norske kraftsystemet.
Elektrifiseringen i transportbransjen er nå den eneste hovedsektoren som kan vise til framgang og økt elektrifisering - som er drevet fram av særlig flere elbiler og introduksjonen av en rekke elektriske ferger.

- Bytt avtale
- Kraftprisen vil øke
På oppdrag fra Olje- og energidepartementet har NVE vurdert konsekvensene en stor elektrifisering av Norge kan få for det norske kraftsystemet.
Analysene viser at den gjennomsnittlige kraftprisen i Norge vil øke svakt fram mot 2040. De kortsiktige svingningene i kraftprisen vil likevel bli sterkere enn i dag, i takt med at andelen væravhengig kraftproduksjon øker. Både forbruket og produksjonen av kraft øker, og mer kraftnett knytter europeiske land tettere sammen.
– Analysene peker på at kraftprisen vil øke noe, men i virkeligheten vil utviklingen i kraftprisen avhenge sterkt av hvor mye forbruk og produksjon av kraft vi selv legger til rette for, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.
Rapportene «Langsiktig kraftmarkedsanalyse 2020-2040» og «Elektrifiseringstiltak i Norge», som det vises til, handler om det framtidige kraftsystemet og hvordan ulike valg i energipolitikken vil påvirke dette i framtida.

Farlig elbiltabbe
Elektrifiseringen øker kraftbehovet
– Regjeringen ønsker å legge til rette for mer elektrifisering, sier olje- og energiminister, Tina Bru.
Ifølge ferske tall fra Elbarometer.no, er Norge 53 prosent elektrifisert.
De viser til at transportsektoren er den eneste hovedsektoren som kan vise til framgang og økt elektrifisering.
Ifølge Elektroforeningen (EFO), som står bak Elbarometer.no sammen med Bellona, er den økte elektrifiseringsgraden drevet fram av særlig flere elbiler og introduksjonen av en rekke elektriske ferger:
- Veitransporten har gått fra 7 prosent elektrifisering i 2018 til 13 prosent elektrifisering i 2020.
- Kysttransporten har gått fra 0 prosent til 3 prosent i samme tidsrom.
- Dette er store sektorer som dermed drar landsgjennomsnittet opp.

Ny nettleie-modell klar
Økt etterspørsel gir høyere priser
Hvis alle forespeilede elektrifiseringstiltakene gjennomføres, vil de øke det årlige norske kraftforbruket med om lag 23 TWh utover annen forbruksvekst.
- Våre anslag viser at det må på plass nettinvesteringer for 9-16 milliarder kroner før elektrifiseringstiltakene kan gjennomføres. Analysen viser at tiltakene vil gjøre at den gjennomsnittlige kraftprisen i Norge i 2030 og 2040 blir henholdsvis 7 og 10 øre/kWh høyere enn uten nye elektrifiseringstiltak, skriver NVE.
De forklarer i rapporten at når kraftforbruket i et område øker, uten at produksjons- eller nettkapasiteten samtidig endrer seg, vil den økte etterspørselen etter kraft gjøre at kraftprisen i området blir høyere.
- Kraftprisene med elektrifiseringstiltakene er i et år med gjennomsnittlige værforhold anslått til 43 øre/kWh i 2030 og 45 øre/kWh i 2040. Siden 2007 har gjennomsnittlig årlig kraftpris i Norge variert mellom 18 øre/kWh og 44 øre/kWh. Prisene varierer fra år til år, blant annet på grunn av variasjon i vær, heter det i rapporten.