Onsdag 1. februar skal leverandørene til dagligvarekjedene justere prisene for første gang i år.
I forkant av årets første prisjustering har bransjen signalisert kraftige prisøkninger.
Professor Øystein Foros ved Norges handelshøyskole (NHH) sier til Dagbladet at det har vært indikert at økningen i innkjøpsprisene kan være på alt fra fem til ti prosent.
- Det er mye som tyder på at det kommer til å bli en bred prisøkning. Men det er vanlig at det er noen matvaregrupper som kommer til å øke betydelig mer enn andre, sier Foros.

Ekspert: - Gjør det nå!
- Ta grep
Forbrukerne er lite prisfølsomme for varer de må ha, som melk og brød, forklarer professoren.
- Dermed kjøper vi dem selv om prisene går opp. For andre varer, som for eksempel indrefilet, vil mange velge billigere alternativer om prisen går opp. Da vil kjedene tape mye salg om prisene settes mye opp, sier han.

Foros oppfordrer dermed forbrukeren til å ta ulike grep før 1. februar.
- Jeg anbefaler å kjøpe inn varer som har lang holdbarhet, som for eksempel tørrvarer. Et generelt råd er å være bevisst på prisene på de ulike varene.
Han forklarer at dagligvarebutikkene kan ha ulike priser på produkter som i prinsippet er det samme, men med små variasjoner, som smak.
- En lilla Go’morgen- yoghurt kan eksempelvis være dyrere enn den gule, sier han.
Ikke tro på stor økning
Men ikke alle har tro på at onsdagens prisøkninger blir så ille. Dagligvareekspert Odd Gisholt tror faktisk at det verste er unnagjort.
- Jeg tror ikke det blir en så veldig stor økning. Det har vært økninger både hist og her det siste året, så jeg tror det verste er gjort, sier han.

Den billigste handlekurven
Enkelte vareleverandører, som Orkla, har imidlertid antydet prisøkninger, sier han. Det kan resultere i at alt fra hygieneprodukter og vaskemidler til sjokolade og pizza blir noe dyrere.
Men noe stort prishopp har han altså ikke tro på.
- Konkurransen er nå så sterk. Særlig blant de tre lavpriskjedene som utgjør 70 prosent av markedet. De vil gjøre alt de kan for å holde igjen, tror Gisholt.
Gode tilbud
Hva gjelder landbruksartikler, som melk, ost og kjøtt, så er dette til en viss grad regulert av landbruksoppgjøret, forklarer Gisholt.
- Så jeg tror heller ikke at det vil øke noe særlig.
- Mener du at folk bør hamstre for eksempel vaskemidler nå?
- Nei, jeg tror heller at kundene skal være observante, for det vil komme mange gode tilbud.

- Veldig bekymret
I tillegg oppfordrer han kundene til å ha lojalitetskort, som for eksempel Trumf, Coop-medlemskort eller Remas Æ.
- Og så bør folk gjerne ta en titt på hva som skjer hos Europris og Normal. Det er jo dagligvarebutikker som ikke normalt inngår i statistikken, men der er det også mange gode tilbud å få nå.

- Så butikkene har altså ikke lokketilbud, men gode tilbud?
- Det er gode tilbud. De er faktisk så gode at noen ganger selger butikken med tap fordi de skal lokke kundene over til seg. Men det er sjeldent det fungerer, for med en gang én kjede setter ned prisene, så gjør gjerne konkurrentene det også. Så vinninga går opp i spinninga.
- Så du mener at det er mye å spare på å holde øye med tilbudene?
- I alle høyeste grad, svarer Gisholt.

Ikke gå i «harryfella»
- Meningsløst
Professor Frode Steen ved NHH sier seg også enig i at forbrukeren ikke bør hamstre dagligvarer.
- Hamstring er meningsløst, men akkurat nå lønner det seg kanskje å gjøre «svensk storhandel» hjemme. Tar du høyde for transportkostnadene til Sverige, er det du tjener på å handle før onsdag mye det samme som det du får med deg av nettogevinst på en lørdagstur til Nordby, sier han.
Han legger til at det har vært et langt større fokus på årets første prisvindu enn det som er normalt.
- Det blir spennende å se hvor høy prisøkningen blir. Konkurransen er også sterk nå, så jeg tror flere av dagligvarekjedene er bevisste på at det de gjør uansett kommer til å få mye oppmerksomhet, sier Steen.