Dette dekker kortgarantien

Om du ikke får varen, eller leverandøren går konkurs, kan du kreve kortselskapet for pengene.

Foto: Kristina Picard
Foto: Kristina Picard Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi bruker kort som aldri før. Likevel kjenner få til reklamasjonsrettighetene du har når du bruker et Visa- eller MasterCard-kort.

- Kortselskapenes reklamasjonsregler er viktige forbrukerrettigheter som bør bli bedre kjent. Derfor går vi nå ut og klargjør hva regelverket faktisk sier, forteller Anders Bigseth, informasjonssjef i kortbetalingsselskapet Teller.

Myten om debetkortet

Det er en viss forvirring omkring debetkort og kredittkort i Norge. Et debetkort trekker pengene fra din vanlige bankkonto, mens et kredittkort gir deg en særlig kreditt. - Det er en myte at du ikke har reklamasjonsrettigheter når du bruker debetkortet ditt, sier Bigseth.

- Dersom du bruker et kort som er merket med Visa eller MasterCard, så er du beskyttet av reklamasjonsrettigheter som er knyttet til de internasjonale kortselskapenes regelverk. Dette er rettigheter som likestiller debet- og kredittkort, sier Bigseth.

Reklamasjonsrettighetene gjelder imidlertid ikke når du betaler i vanlige betalingsterminaler i Norge, med BankAxept. Dette systemet drives av Bankenes Betalingssentral (BBS) og går utenom Visa- og MasterCardsystemet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer