Dette er bortkastet

Vann hjelper ikke mot kiloene, viser forskning.

Bortkastet tid! - Du bør heller spise, om du vil ned i vekt ... Foto: Colourbox
Bortkastet tid! - Du bør heller spise, om du vil ned i vekt ... Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det hjelper ikke å drikke vann for å gå ned i vekt. Det viser en ny forskningsrapport fra universitetet i Tokyo, ifølge den britiske avisen Mail Online. De som heller nedpå flere liter vann om dagen med den tanken at det skal hjelpe dem med å slanke seg, kaster bort tiden, skriver avisen.

Studien viser at du heller bør spise, om du ønsker å bli kvitt noen kilo ...

Spis naken - gå ned i vekt ... funker det, Kari?

1.000 kvinner ble veid og målt i studien, og dette ble sammenliknet med den mengden vann de konsumerte hver dag - både i form av drikke og mat.

Forskerne fant ingen sammenheng mellom kroppsform og vann i form av drikke - det være seg vann, kaffe, juice, eller annet.

Men de fant imidlertid en sammenheng mellom kroppsform og vanninntak i form av mat: Kvinnene med det høyeste inntaket av vannrik mat hadde en litt smalere midje. Disse kvinnene hadde også en lavere kroppsmasseindeks (BMI) - de hadde altså en mer passende vekt i forhold til sin høyde.

Sjekk deg selv: Regn ut din BMI

Forskerne fra universitetet i Tokyo uttaler at det er uklart hvorfor vann i mat men ikke vann i drikke påvirker vekten. Men resultatet kan skyldes at vannrike matvarer som frukt og grønnsaker også er rike på fiber - og gir en raskere metthetsfølelse så man ikke overspiser, skriver Mail Online.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer