Skattemeldingen 2021

Dette er ekstra viktig å sjekke

Pandemien påvirket hverdagen vår også i 2021, og dette kan gi utslag på skatten.

PÅ SKATTEJAKT: I denne videoen ser du hvordan du går gjennom skattemeldingen, legger til eller endrer opplysninger. Video: Skatteetaten Vis mer
Publisert

Har fjoråret bydd på store endringer i livet ditt? Har du kjøpt eller solgt bolig, byttet jobb, sittet mye på hjemmekontor eller arvet et større pengebeløp?

Skatteetaten.no finner du mye nyttig informasjon slik at du kan sjekke at opplysningene i skattemeldingen stemmer.

Skattemeldingen du får nå mellom 16. mars og 4. april er for skatteåret 2021, et år som også var preget av pandemiens ringvirkninger. Nedenfor får du derfor noen tips til hvilke deler av skattemeldingen du bør sjekke ekstra nøye.

Mindre jobbreiser

Du får vanligvis skattefradrag for daglige reiser mellom hjem og arbeid, men siden så mange ble enten permittert eller jobbet fra hjemmekontor i fjor, er ikke dette fradraget forhåndsutfylt, skriver siviløkonom Hallgeir Kvadsheim på Pengeverkstedet.no.

Staten regner rett og slett ikke med at du har krav på like høyt fradrag som i 2019, så du må selv sette inn hvor mange dager du faktisk reiste til jobben.

Er du usikker på hva du skal føre opp, kan du bruke Skatteetatens reisefradragskalkulator.

Det har ingenting å si om du reiser til jobb med buss, tog, båt eller egen bil eller som passasjer i annens bil, understreker Kvadsheim.

Jobbet du en del på hjemmekontor i fjor, blir fradraget mindre, ifølge siviløkonomen. Bor du i Moss og jobber i Oslo, for eksempel, og hadde 60 arbeidsdager på hjemmekontor i 2021, ender reisefradraget på drøyt 1700 kroner i spart skatt, mens i et normalår ville fradraget vært nær 20 000 kroner.

Hjemmekontor kan også endre pendlerfradraget. Dersom du var definert som pendler i 2021, vil du uansett kunne føre opp kostnader til losji, men må eventuelt kutte i reise- og kostfradraget ut fra antall døgn i pendlerboligen.

... og mer hjemmekontor

Dersom du sitter og håper på om all den tid du har sittet på hjemmekontor i fjor gir rett til skattefradrag, vil du sannsynligvis bli skuffet.

Det er nemlig svært få hjemmekontor-kostnader du kan trekke fra, for dette inngår i minstefradraget.

Næringsdrivende kan trekke fra 1850 kroner for «leie» av eget hjemmekontor, men det inngår altså i minstefradraget for de fleste ansatte i bedrifter, forklarer Kvadsheim.

KONTORSMART: Slik holder du deg frisk og skjerpet. Video: Linn Merete Rognø Vis mer

Er du ansatt i en bedrift og har et rom i boligen din som utelukkende brukes til hjemmekontor, kan du få en skattefri hjemmekontorgodtgjørelse på 1850 kroner årlig. Du kan få enda mer, men da må det være knyttet til de faktiske kostnadene til kontoret, for eksempel strøm, forsikring, husleie, kommunale avgifter og lignende som kun knyttes til hjemmekontoret.

Men hvis «hjemmekontoret» egentlig bare er ved kjøkkenbordet, kan ikke arbeidsgiver gi kontorgodtgjørelse eller leie skattefritt.

Du kan lese mer om hjemmekontor-skatt her.

Lave renter gir økt skatt

Nå ventes det at rentene øker, men i 2021 fikk de fleste lavere rentekostnader som følge av store rentekutt.

Siviløkonom Kvadsheim eksemplifiserer med at et lån på fire millioner med rentekutt på 1,25 prosentpoeng, gir hele 32 000 kroner i lavere rentekostnader. Dette gir rundt 7000 kroner i økt skatt.

Renteutgiftene er allerede rapportert til Skatteetaten fra banken, så du behøver normalt ikke gjøre endringer i skattemeldingen, med mindre rentene skal fordeles mellom ektefeller eller samboere.

Og du, allerede i desember 2021 fikk du skattekortet for i år, og der kan du gjøre lurt i å endre fortløpende dersom livet ditt tar små eller store vendinger den kommende tida:

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer