Det er sikkert flere dere ute som har opplevd å få det som likner på en faktura, men som kanskje har et minustegn foran beløpet. Spørsmålet blir gjerne hva man skal gjøre da - for dette er vel ikke penger man skylder?
Vi har bedt bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere, Regnskap Norge, om hjelp til å forklare hva en kreditnota er og andre spørsmål rundt dette.

Ny sats klar
- Hva er en kreditnota?
En kreditnota er et dokument fra selger som korrigerer eller opphever en faktura som forbrukeren allerede har fått som er feil, forklarer Regnskap Norge.
- Kreditnotaen opprettes når det fakturerte beløpet er feil, en vare returneres, det er feil ved det som er levert eller det er andre feil ved innholdet i fakturaen, forklarer de i en e-post.
Visma skriver på sine nettsider at en kreditnota opphever hele eller deler av en faktura. Dersom kunden allerede har betalt fakturaen, så vil kreditnotaen være et dokument på at kunden har et beløp til gode.
- Hvordan skal en kreditnota være utformet?
En kreditnota må inneholde samme informasjon som fakturaen, slik at det er tydelig hvilken faktura den endrer eller opphever.
Kreditnotaen skal være utformet på samme måte som fakturaen, med eget nummer og dato, og den skal henvise til fakturaen den reverserer.
- Hvordan kan en forbruker kjenne igjen en kreditnota?
Det skal være enkelt for en forbruker å forstå når hun eller han har mottatt en kreditnota. Dokumentet er som oftest merket «kreditnota» eller summen står med minus foran. Den sendes på tilsvarende måte som fakturaen ble sendt og i samme form, som kan være digitalt eller på papir.
I stedet for at det står «å betale» står det gjerne «til gode» foran beløpet.
- Hvorfor står beløpet i en kreditnota noen ganger i minus?
Det er ikke gitt at beløpet står i minus, men grunnen til at det står i minus er at beløpet trekkes fra det opprinnelige beløpet i fakturaen den korrigerer.
- Må forbruker gjøre noe for å få utbetalt beløpet som er oppført i kreditnotaen?
Dersom forbrukeren har betalt fakturaen kreditnotaen gjelder, vil beløpet normalt tilbakebetales på samme måte som fakturaen ble betalt.
Dersom dette ikke skjer, eller den som skal tilbakebetale mangler betalingsinformasjon, anbefaler vi at forbrukeren selv tar kontakt for å sikre at beløpet blir betalt tilbake.