Dette er hovedtrekkene i den nye nasjonale transportplanen

Elbilene skal ha fortsatt fordeler, men det vil ikke bli så fordelaktig å kjøre elektrisk fremover.

NASJONEL TRANSPORTPLAN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) sammen med jernbanedirektør i Jernbaneverket Elisabeth Enger, f.v.  Terje Moe Gustavsen vegdirektør og øverste leder for Statens vegvesen, administrerende direktør Avinor Flysikring AS Dag Falk-Petersen og kystdirektør i Kystverket Arve Dimmen. Anledningen er presentasjon og overlevering av transportetatene og Avinors grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan for 2018-2029. Foto: LISE ÅSERUD/NTB SCANPIX
NASJONEL TRANSPORTPLAN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) sammen med jernbanedirektør i Jernbaneverket Elisabeth Enger, f.v. Terje Moe Gustavsen vegdirektør og øverste leder for Statens vegvesen, administrerende direktør Avinor Flysikring AS Dag Falk-Petersen og kystdirektør i Kystverket Arve Dimmen. Anledningen er presentasjon og overlevering av transportetatene og Avinors grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan for 2018-2029. Foto: LISE ÅSERUD/NTB SCANPIX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor la mandag fram sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029.

Blant annet er tanken at null- og lavutslippskjøretøy fortsatt skal ha fordeler, samtidig som man ønsker å få flere til å velge bruk av kollektivtransport, sykling og gåing.

LES OGSÅ: Se tallene som taler mot elbilistene

Her er Nasjonal transportplans hovedelementer

- Vi skal ha perspektiver mot 2050, helhetlige løsninger og vektlegge effektiv ressursbruk. Vi skal løfte opp vedlikehold av landets infrastruktur, og sikre en mer effektiv og miljøvennlig bruk av den. Regjeringen har hatt kraftige økninger i bevilgninger til infrastrukturformål, men vi må ta bedre innover oss hvilke muligheter bruk av teknologi utgjør for å bedre reisehverdagen. Vi skal ha mest mulig infrastruktur og det beste reisetilbudet for pengene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han sier videre at den nye transportplanen vil ha mange nye utbyggingsprosjekter, men at de også skal sikre en effektiv gjennomføring av de mange store prosjektene som er under bygging.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer