- Dette er ikke holdbart

Solstudioene skylder på kundene.

Norske forbrukere er for lite kritiske til solstudioene, mener forsker ved Statens strålevern. Illustrasjonsfoto: colourbox.com
Norske forbrukere er for lite kritiske til solstudioene, mener forsker ved Statens strålevern. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norske forbrukere stiller for få krav til kosmetiske solarier. Det mener Lill Tove Nilsen, som er forsker i Statens strålevern.

- Kundene bør være mer kritiske, og stille noen spørsmål til solstudioet. For å unngå solforbrenning, men også for å få bedre brunfarge, er det viktig å velge et solarium med rør som er tilpasset den enkeltes hudtype. Kunden bør dessuten få tilpassede råd om solingstider, sier hun til DinSide Helse.

Les også: Ti sannheter om soling

Bryter reglene

Ifølge Nilsen holder mange solarier alt for høye stråleverdier, og hun mener det ikke er samsvar melom stråleverdiene og anbefalingene om hvor lenge kunden kan sole seg.

En fersk tilsynsrapport fra strålevernet avslører en rekke brudd på regelverket for kosmetiske solarier i Norge.

- I flere tilfeller fant vi at det var alt for høy kortbølget UV-stråling i solariene. Langbølget UV-stråling i både de godkjente og de inspiserte solariene var omtrent tre ganger høyere enn for sommersol i Sør-Norge, sier Nilsen.

Det er UVB-strålene som fører til solbrenthet, og ifølge rapporten var strålingen fra flere solarier nesten det dobbelte som sommersola og sterkere enn grenseverdien. UVA-strålene, som gir brunfarge, lå innenfor regelverket, men var likevel tre ganger så sterke som sommersola.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer