Fredag 27. november er det duket for årets black friday, men på grunn av coronapandemien vil det neppe bli like ville tilstander i butikkene som tidligere i år.
Flere har tatt til orde for at handledagen rett og slett bør avlyses, og noen har allerede varslet alternativt opplegg. Kjøpesentre landet rundt dropper handledagen og ser ut til å satse på black week med tilbud hele uka i stedet, for å unngå stor trengsel i butikkene.
Vi har tatt en sjekk med de største butikkjedene om hvordan årets black friday blir.
Power
Hos Power ser black friday ut til å gå av stabelen som vanlig, selv om de melder om en annerledes oppkjøring i år.
Noen av tiltakene Power har iverksatt er å ha corona-vakter på samtlige varehus. Vaktene skal dele ut håndsprit, minne om munnbind og avstandsregler og passe på hvor mange personer som er inne i varehusene av gangen.
Kjeden sier de har DriveThru på flere varehus, slik at kundene kan få varene sine levert direkte i bilen og slipper å gå inn i varehusene. De forventer også en økt bruk av såkalt Click&Collect.
– Dette er en trend vi har sett over flere år, fordi mange synes det er enkelt og effektivt at butikkpersonalet finner frem varene før man kommer i butikken. I år tror vi også mange vil bruke denne løsningen i julehandelen for å minimere tiden man bruker ute blant folk, sier administrerende direktør i Power Norge, Anders Nilsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger