DNB + Sbanken = sant?

Dette kan skje med kundene

Hvordan det blir for Sbankens kunder avhenger av DNBs strategi, ifølge Forbrukerrådet. Et eventuelt utfall er at kundene blir «absorbert» av DNB.

PÅ «SHOPPING»: DNB har lagt inn et bud for å kjøpe Sbanken til 11,1 milliarder kroner. Hva vil skje med Sbanken-kundene hvis dette blir en realitet? Noen svar får du i saken under. Foto: Berit B. Njarga
PÅ «SHOPPING»: DNB har lagt inn et bud for å kjøpe Sbanken til 11,1 milliarder kroner. Hva vil skje med Sbanken-kundene hvis dette blir en realitet? Noen svar får du i saken under. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag 15. april ble det kjent at Norges største bank DNB har gitt et tilbud til alle aksjonærer i digital-banken Sbanken om å kjøpe aksjene deres.

DNB har lagt inn et bud på 11,1 milliarder kroner for å kjøpe Sbanken.

Styret i Sbanken anbefaler å akseptere tilbudet fra DNB, og aksepten forventes i mai. Kjøpet forutsetter godkjennelse fra Konkurransetilsynet og Finansdepartementet (etter forutgående behandling i Finanstilsynet), og det er ventet en avklaring på dette i tredje kvartal av 2021.

Håper kundene har is i magen

Hvilke konsekvenser vil det få for kundene i Norges første digitale bank, som har fungert som en prispresser på det norske markedet i flere år, at landets største bank trer inn som ny eier?

- Det er for tidlig å være konkret om hvordan en sammenslåing vil påvirke vårt tilbud av finansielle produkter og tjenester, sier kommunikasjonsrådgiver Marte Vilming Anundsen i DNB til Dinside.

- Inntil myndighetenes godkjennelser er på plass er det ingen endringer for verken DNBs eller Sbankens virksomhet, både for kunder og ansatte, understreker hun.

Øyvind Thomassen, administrerende direktør i Sbanken, håper at kundene vil ha is i magen og bli hos dem.

- Vi er jo foreløpig ikke solgt og det vil ta tid før vi har en endelig avklaring. I mellomtiden vil vi fortsette å levere markedets beste digitale kundeopplevelser til landets beste kunder, sier Thomassen.

KJØPEKRAFT: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl forklarer hvorfor du taper på å ha sparepengene dine stående på bankkonto. Video: Stig B. Fiksdal Vis mer

Dette kan skje

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet vet ikke noe mer om detaljene i en eventuell sammenslåing av DNB og Sbanken, men kan tilby noen betraktninger ut fra lignende oppkjøp tidligere.

- Flere banker har utviklet konseptbanker som egne merkevarer, eksempelvis Sparebanken Øst med Nybygger.no, Sparebanken Vest med Bulder Bank og Fana Sparebank med Himla. Det kan dermed godt være at Sbanken fortsetter som merkenavn og med en viss autonomi som gjør det mulig for Sbanken å være forskjellig fra DNB, sier Jensen til Dinside.

- På den andre siden kan Sbanken bli «absorbert» av DNB på samme måte som Gjensidige Bank ble absorbert av Nordea, legger han til.

Det er altså flere mulige utfall, men det er bare de på innsiden av DNB som vet hva som vil skje med kundene som i dag er Sbanken-kunder. Fasiten er avhengig av hvilken strategi DNB velger, ifølge fagdirektøren.

- Sbanken-kundene vil ikke være «melkekyrne» til DNB

Etter at oppkjøpsplanene til DNB ble kjent, har mange Sbanken-kunder reagert negativt på sosiale medier.

Jensen i Forbrukerrådet påpeker at Sbankens kunder er svært rasjonelle kunder, og mange av dem har valgte nettopp denne banken fordi den var kjent som en bank med gebyrfrie tjenester og teknologisk innovasjon.

- Dette gjør det vanskelig for DNB å sette opp prisene på tjenestene uten å erfare kundeflukt. Jeg har vansker med å se for meg at Sbanken-kundene vil akseptere å bli «melkekyrne» til DNB - de vil bare finne seg en annen bank, sier Jensen.

Formelt har kundene lite de skulle ha sagt om oppkjøpet, men DNB kan ikke overhøre det trykket som Sbanken-kundene legger igjen på sosiale medier og i kommentarfeltene, mener Jensen.

- Jeg kan ikke huske å ha opplevd et slikt trykk blant kunder. Det er tydeligvis mange Sbanken-kunder som allerede er på søk etter en ny bank, og det er jo til glede for konkurrentene til Sbanken og DNB, sier han videre.

Fordelene ved et oppkjøp

Det er imidlertid ikke sikkert at et oppkjøp vil være mest negativt for kundene i de to bankene.

- Når to så renommerte fintech-miljø slår seg sammen, kan kundene forvente bedre digitale betjening og billigere banktjenester, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Dette bekrefter Anundsen i DNB:

- Vi deler et sterkt fokus på å skape gode kundeopplevelser og å utvikle de aller beste digitale løsningene, blant annet er mobilbankene våre nettopp kåret til to av de beste i landet, sier hun.

- De digitale løsningene våre er noe vi kan videreutvikle sammen, avslutter Anundsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer