Tilhører du gruppen Solsiden? Eller kanskje faller du innunder Lokalpatrioten eller Kulturkapitalisten?
Det er bestillingsbyrået Newswire som i dag melder om et Norges-kart som er utarbeidet for å hjelpe kommersielle aktører til å nå deg som kjøper. Hvilken gruppe du tilhører, avgjør hvilke reklamebrosjyrer du får i posten, eller hvilke telefonselgere som ringer deg.
Brukes til salg
- Hver husstand i Norge får en profil basert på blant annet bosted, skattelister, betalingshistorikk, yrke og sivilstatus, sier direktør Geir Ole Iversen i Experian, selskapet som står bak karttjenesten.
Experian ønsker med dette å selge kart til kommersielle aktører fordi de hevder at de med stor nøyaktighet kan beregne omsetningen for planlagte butikker og kjøpesentre på gitte geografiske steder - eller de kan fortelle en bilforhandler hvilke husstander han bør levere reklame til.
Slik blir du lurt uten å vite det
Slik finner de deg
Informasjonen som samles inn, lagres i kartet slik at potensielle kjøpere kan zoome seg inn på gatenivå. Kartet har allerede eksistert en stund og brukes av flere kommersielle aktører. Såkalte naboskapsanalyser er basert på en metodikk fra Storbritannia, og ideen bygger på at du bosetter deg sammen med dem du liker best.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger