Var du en av dem som enten avbestilte eller fikk flyreisen kansellert av SAS eller Norwegian under pandemien i fjor? De aller fleste valgte å få refundert pengene, men det var også mulig å velge voucher eller tilgodelapp fra flyselskapet.
I rute med refusjoner
Det tok flyselskapene mange måneder å refundere alle de kansellerte reisene, men nå hevder de å være i rute.
- Nå har vi i flere måneder også håndtert de såkalte EU261-sakene innenfor behandlingstiden på 7 dager som ligger til bestemmelsen. I dette arbeidet har SAS’ kunder fått refundert billettene med penger, eller alternativt tilgodelapp. Ikke EuroBonus-poeng. Jeg har ikke tall for fordeling voucher/penger, men i pandemiens tidlige fase valgte cirka 30 prosent voucher, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff til DinSide.
Sjekk gyldigheten
Han forklarer at dersom det var SAS som kansellerte reisen, fikk du en refunderbar tilgodelappp som endres til tilbakebetaling hvis den ikke blir benyttet i løpet av et år.
- Dersom du selv kansellerte reisen fikk du en voucher gyldig i ett år, som kan benyttes til å bestille reiser hele 330 dager frem i tid. Anbefalingen er dermed å benytte voucheren til å kjøpe en reise frem i tid, og med ekstra fleksibilitet slik at du kan gjøre eventuelle endringer dersom du ikke gjennomfører reisen. Voucheren er ikke personlig, så du kan eventuelt overføre den til andre som ønsker å reise, sier han.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger