Bonuspoeng og tilgodelapper på flyreiser

Dette må du sjekke

SAS og Norwegian er i rute med refusjonene etter pandemien.

I RUTE MED REFUSJON: Både Norwegian og SAS er i rute med å refundere kansellerte flyreiser. Foto: NTB
I RUTE MED REFUSJON: Både Norwegian og SAS er i rute med å refundere kansellerte flyreiser. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Var du en av dem som enten avbestilte eller fikk flyreisen kansellert av SAS eller Norwegian under pandemien i fjor? De aller fleste valgte å få refundert pengene, men det var også mulig å velge voucher eller tilgodelapp fra flyselskapet.

I rute med refusjoner

Det tok flyselskapene mange måneder å refundere alle de kansellerte reisene, men nå hevder de å være i rute.

- Nå har vi i flere måneder også håndtert de såkalte EU261-sakene innenfor behandlingstiden på 7 dager som ligger til bestemmelsen. I dette arbeidet har SAS’ kunder fått refundert billettene med penger, eller alternativt tilgodelapp. Ikke EuroBonus-poeng. Jeg har ikke tall for fordeling voucher/penger, men i pandemiens tidlige fase valgte cirka 30 prosent voucher, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff til DinSide.

Sjekk gyldigheten

Han forklarer at dersom det var SAS som kansellerte reisen, fikk du en refunderbar tilgodelappp som endres til tilbakebetaling hvis den ikke blir benyttet i løpet av et år.

- Dersom du selv kansellerte reisen fikk du en voucher gyldig i ett år, som kan benyttes til å bestille reiser hele 330 dager frem i tid. Anbefalingen er dermed å benytte voucheren til å kjøpe en reise frem i tid, og med ekstra fleksibilitet slik at du kan gjøre eventuelle endringer dersom du ikke gjennomfører reisen. Voucheren er ikke personlig, så du kan eventuelt overføre den til andre som ønsker å reise, sier han.

- Kan endre seg ofte

Eckhoffs viktigste råd når det kommer til flyreiser under en pandemi er å sette seg godt inn i myndighetenes reiseråd og restriksjoner som gjelder på den destinasjonen du skal til.

- Vær klar over at disse kan endre seg ofte og på relativt kort tid. Dernest er det et godt råd å kjøpe billetter med fleksibilitet. SAS har introdusert mer fleksible ombookingsalternativer for å gjøre det enklere for våre kunder. Reisende kan kansellere internasjonale reiser opptil 72 timer før avgang og få en SAS Travel Voucher som er gyldig som betaling for alle SAS-destinasjoner. For innenriksreiser i Norge, Sverige eller Danmark tilbyr SAS ombooking uten avgift frem til en time før avgang for SAS Go Flex-billett. SAS Plus-billett er både ombookings- og refunderbar. Det gjelder både innenriksreiser og internasjonale reiser. Videre tilbyr SAS 24-timers åpent kjøp om kunden har booket reisen gjennom SAS, skriver Eckhoff i en e-post til DinSide.

- Ingen har mistet CashPoints

Kommunikasjonssjef Esben Tuman i Norwegian sier til DinSide at ingen av kundene har mistet CashPoints nå. Ifølge Tuman fikk de aller fleste kundene refundert kansellerte reiser fra tiden før midten av november i fjor. De siste kunne ikke utbetales på grunn av rekonstruksjonen selskapet er i.

- 99,6 prosent av bookingene fra før 18. november som norske kunder gjorde direkte med oss, er blitt refundert. Fordi selskapet har vært under rekonstruksjon siden november i fjor, ble vi nødt til å innføre en midlertidig pause i opptjening og bruk av poeng på flyreiser. Dette gjorde vi i februar. På grunn av dette, varslet vi samtidig at vi ville gi kunder en mulighet til å forlenge gyldigheten på poeng med et år (altså fra ut 2021 til ut 2022). Årsaken er jo at man i frysperioden for eksempel ikke kan benytte poeng når man bestiller reise i sommer.

Usikkert når opptjeningen starter igjen

Det er per nå ikke sikkert når Norwegian er ute av rekonstruksjonen. Når dette skjer, åpnes mulighetene for opptjening og bruk av poeng på fly igjen.

- Når vi er ute av rekonstruksjonen vil vi åpne for opptjening og bruk av poeng på fly igjen. For ordens skyld: Opptjening på andre måter, som bruk av kredittkort, har ikke vært påvirket. Vi håper og tror at vi vil være ute av rekonstruksjonen i løpet av de nærmeste ukene, skriver Tuman i en e-post til DinSide.

Sjekk hjemlige og lokale reiseråd

Akkurat nå gjelder UDs reiseråd til 25. mai, slik at sommeren reiser foreløpig er vanskelige å planlegge.

- Når det gjelder å gi råd til de som har lyst til å reise eller planlegger for dette fremover, så vet vi at reiserestriksjoner er mest avgjørende når folk vurderer en reise i disse tider. Det er derfor et godt råd å sjekke både hjemlige reiseråd i tillegg til lokale bestemmelser dit man vil reise.

- Som en ekstra trygghet under pandemien, tilbyr vi nå i en periode én gratis ombooking for utenlandsreiser med våre rimeligste type billetter, LowFare og LowFare+. Denne endringen kan man gjøre frem til 16 dager før avreise, og det eneste som da betales er en eventuell prisdifferanse mellom billettene man hadde og de man ønsker å bytte til. Det er verdt å merke seg at for LowFare-billettene gjelder dette i en begrenset periode, og vi anbefaler at man sjekker nøye betingelsene opp mot egne behov. Kunder som har et behov for økt fleksibilitet anbefaler vi å kjøpe Flex-biletter. Med Flex kan man endre eller kansellere reisen opp til 30 minutter før avreise.

Kan endre eller få refusjon

Dersom det er Norwgian som kansellerer reisen, kan du som kunde enten endre reisen til et senere tidspunkt, eller få full refusjon. Når det er så mye usikkerhet rundt reiser som det er i en pandemi, er det ekstra viktig å lese alle betingelser.

Tuman understreker at ingen av kundene har mistet bonuspoeng - eller CashPoints som det heter hos Norwegian.

- CashPoints som utløper i år er uansett gyldige hele dette kalenderåret. Poengene kan benyttes til bookinger av reiser til og med 2022. Ingen poeng er mistet nå, det er en misforståelse.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer