En av de større endringene som følge av corona er at langt flere nå jobber fra hjemmekontor enn før - ikke minst nå som tiltakene igjen strammes inn over hele landet.
I den forbindelse er det gjort skattefritak for en del av det arbeidstaker får dekket av arbeidsgiver, som følge av coronasituasjonen.
Når gjelder skattefritaket?
I forbindelse med coronapandemien er det gjort skattefritak for det Skatteetaten definerer som «enkelte nødvendige naturalytelser som mottas som følge av koronasituasjonen».
I praksis betyr dette at du slipper å skatte av kjøp av for eksempel kontorutstyr som jobben dekker til bruk på hjemmekontor, som du normalt måtte betalt skatt av.
Ifølge Martha Johanne Gjengedal, divisjonsdirektør brukerdialog i Skatteetaten, gjelder definisjonen av naturalytelser i arbeidsforhold enhver ytelse i annet enn kontanter og andre betalingsmidler.
- Dette er for eksempel ytelser som har form av varer, aksjer, rentefordel ved rimelige lån, tjenester, bruksrettigheter eller andre goder, forklarer Gjengedal.
- Betaler arbeidsgiver direkte til tredjemann for en vare/tjeneste som nytes/forbrukes av arbeidstaker, uten at dette belastes arbeidstaker, anses dette som en naturalytelse. Det samme gjelder om arbeidstakeren disponerer arbeidsgivers betalingskort hvor bruken belastes arbeidsgiver direkte. Varer som arbeidstakeren kjøper til seg selv ved bruk av dette kortet, skal derfor behandles som naturalytelse, forklarer hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger