DinSides sykkelguide

Nå er det hybridsykler sykkelbransjen pusher knallhardt. For deg som ikke sykler mye i marka, er en slik sykkel et godt kjøp.

Publisert
Sist oppdatert

- For mannen i gata vil jeg anbefale en hybridsykkel til 5 - 6.000 kroner, sier sykkelekspert Toby Amundsen ved Spinn Sykkelshop i Oslo.

Kombinert

En hybridsykkel har egenskaper fra både en offroadsykkel og en tradisjonell bysykkel.

Den har offroadramme, men smalere dekk, større hjul (28 tommer) og fyldigere sete enn terrengsyklene.

Hybridene kom på markedet for tre - fire år siden, men først de siste par årene har salget tatt av.

Små forskjeller

Nå selges det flere hybrider enn vanlige offroadsykler. Grunnen er at hybridene kan brukes nesten overalt, ifølge Amundsen. Han er mindre opptatt av sykkelens merke.

- Nesten alle sykler under 7.000 kroner produseres ved fabrikker i Taiwan og Korea. Det gjelder syklene fra alle de store produsentene, også DBS, sier Amundsen.

Derfor er forskjellene moderate på sykler i denne prisklassen. Dyrere sykler produseres ved fabrikker i hjemlige trakter.

Generelt er et greit kjøpetips å droppe det aller billigste, men gå litt opp i pris. Det gjelder også sykler.

Prisklassene

Styr unna syklene som selges i stormarkeder og varehus til 2000 kroner. De varer ikke mer enn par år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer