Disse kundene er lettest å lure

KOMMENTAR: Kjenner du deg igjen? Da er du dessverre et lett bytte.

Ta ikke alltid slike tilbudsplakater for god fisk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Ta ikke alltid slike tilbudsplakater for god fisk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Før jul i fjor dokumenterte VG hvordan Elkjøp bevisst skrudde opp prisene i desember. I kjølvannet av disse avsløringene ble også innholdet i Elkjøps selgerkurs slått opp stort i avisen, der man blant annet kunne lese hvordan selgerne ble drillet i å skape mersalg. Her gjaldt det å smi mens jernet var varmt. Norges største elektronikkjede skulle jammen få svi for slagordet sitt "Det er dumt å betale for mye".

Det er ikke første gang det settes spørsmålstegn ved prisene hos Elkjøp. DinSide har blant annet avslørt grov overprising i Elkjøp-butikker, og store forskjeller mellom fysiske utsalg og nettbutikken. Årsaken er formodentlig at det er langt enklere å ta ågerpris for en vare i en fysisk butikk, enn på nettet der neste butikk - eller enda bedre - en prissammenlignings-tjeneste, kun er et par tastetrykk unna.

Og har du først kommet innenfor dørene, er det slett ikke sikkert du kommer ut med kun den varen du hadde tenkt å kjøpe. Kanskje du endog kommer ut med noe helt annet enn du hadde tenkt. Sannsynligvis noe som er dyrere, men som ifølge selgeren kommer til å gi deg glede mye lenger. Det behøver ikke være sannheten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer