Disse partiene vil øke 200-kronersgrensen

Ingenting skjedde med tollgrensen i forslaget til statsbudsjett. Men alle, unntatt de rødgrønne, vil heve den.

LUT LEI: Tollpolitisk talsmann Jørund H. Rytman i FrP vil ha tollgrensen hevet fra 200 kroner til 1.000 kroner. Det er han ikke alene om.  Foto: Børge Sandnes/FrP
LUT LEI: Tollpolitisk talsmann Jørund H. Rytman i FrP vil ha tollgrensen hevet fra 200 kroner til 1.000 kroner. Det er han ikke alene om. Foto: Børge Sandnes/FrP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da statsbudsjettet ble lagt frem mandag, gjentok historien seg: Ingenting gjøres med tollgrensen på 200 kroner.

Dermed er det fortsatt slik at du må betale moms og eventuell toll på varer du kjøper over nettet når prislappen havner over 200 kroner. Beløpet ble fastsatt på 70-tallet, og har ikke endret seg siden.

Argumentet for å beholde en lav grense, er å beskytte norske butikker. Om produkter solgt i Norge må ilegges moms, mens produktene fra utenlandske nettbutikker slipper, får de et konkurransefortrinn.

Les også: Derfor vil norske nettbutikker beholde 200-kronersgrensen

Men grensen skaper frustrasjon blant norske netthandelskunder, som må holde kjøpene nede for å unngå høye ekstrautgifter. Og de blir ikke mindre frustrerte av at 200 kroner i 1975 tilsvarer 970 kroner i dag.

Grensen skaper også frustrasjon hos aktører som Forbrukerrådet, som mener grensen er urimelig for forbrukerne. Og Posten har uttalt til NRK at grensen skaper trøbbel for dem, da det fører til at folk sender varene i én og én pakke, slik at totalverdien blir under 200 kroner per pakke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer