Disse produktene ligger på klagetoppen

Forbrukerrådet får tusenvis av henvendelser på datamaskiner og mobiltelefoner.

MANGE SAKER: Mobiltelefoner og datamaskiner var på henvendelstoppen til Forbrukerrådet i 2009. Foto: COLOURBOX
MANGE SAKER: Mobiltelefoner og datamaskiner var på henvendelstoppen til Forbrukerrådet i 2009. Foto: COLOURBOX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerrådet mottok over 100.000 henvendelser i løpet av 2009, og har nå fått en oversikt over hvilke produkter og tjenester folk klager på og henvender seg mest om.

Av tjenester er det kjøp av bil, husleieforhold og kjøp av bolig som norske forbrukere oftest kontakter Forbrukerrådet om.

Når det gjelder produkter, er det datamaskiner og mobiltelefoner som ligger på Forbrukerrådets toppliste over henvendelser. Forbrukerrådet mottok 4.914 henvendelser vedrørende datamaskiner i fjor, mens det kom inn 3.691 henvendelser i kategorien mobiltelefoner.

Møbler sto for 2.395 av henvendelsene, mens 2.033 klager dreide seg om hvitevarer. Bekledning og TV-apparater fikk i underkant av 2.000 henvendelser hver.

Til sammenlikning kom det inn hele 10.543 henvendelser på kjøp av bil.

Under kan du se hvilke kategorier som forbrukere henvendte seg om i fjor. Oversikten er dessverre ikke sammenliknbar med tidligere år, siden Forbrukerrådet nylig har gjort endringer på kategoriene.

Ikke kjøp ny TV uten å lese dette først

Seks av ti henvendelser er klager

Forbrukerrådet gjør det klart at henvendelser ikke nødvendigvis er det samme som klager, selv om de aller fleste henvendelsene dreier seg om nettopp dette.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.