Disse reklamene ble for sterke

Noen ganger går markedsføringen litt i lengste laget.

Reklamekampanjen for den norske filmen Fatso ble i sterkeste laget for mange. Foto: Filmweb
Reklamekampanjen for den norske filmen Fatso ble i sterkeste laget for mange. Foto: Filmweb Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da den norske filmen Fatso ble lansert på kino tidligere år, ble det markedert med en storstilt reklamekampanje. Plakatene, der hovedrolleinnehaver Nils Jørgen Kaalstad var omslynget av fire vakre, nakne kvinner, var plassert overalt i hovedstaden, på busser, på togstasjoner og på reklamebannere.

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på folk som er blitt fornærmet av kampanjen.

- Mange syntes den var kjønnsdiskriminerende og mange reagerte på at nakenhet ble vist på store plakater rundt i byene, sier nestleder i Forbrukerombudet, Gry Nergård.

Se ti kontroversielle reklamekampanjer nederst i saken.

Ulovlig markedsføring?

Fatso-kampanjen vil bli vurdert etter flere bestemmelser, om den er kjønnsdiskriminerende og om den er for påtrengende i det offentlige rom.

I løpet av uken vil Forbrukerombudet konkludere med om reklamen bryter markedsføringsloven eller ikke.

Fatso-kampanjen er forøvrig allerede rost opp i skyene av reklamebransjen. Reklamebyrået Jimmy Royal, som står bak kampanjen, ble belønnet med reklameprisen Sølvtaggen for november.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer