Disse reklamene irriterer mest

Vi er langt mer positive til en del former for reklame enn andre, viser undersøkelse.

Det er fortsatt TV-reklame som irriterer oss aller mest. Paradoksalt nok er også mange irritert over NRK-lisensen. Foto: colourbox.com
Det er fortsatt TV-reklame som irriterer oss aller mest. Paradoksalt nok er også mange irritert over NRK-lisensen. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Statens institutt for forbruksforskning har kartlagt hvilke former for reklame som irriterer oss mest, og konklusjonen er klar: TV-reklame ergrer oss mest, og dette er også en reklameform som vi ikke kan reservere oss mot.

Litt mer overraskende er det at vi ergrer oss stadig mer over 'spam' og reklame over SMS. Vi ergrer oss også fortsatt mye over postkassereklame og avisinnstikk, selv om irritasjonen har avtatt noe. Dette er reklameformer som vi som forbrukere i stor grad kan reservere oss mot:

  • Slik sperrer du for dyre innholdstjenester
  • Lei reklame på dørmatta?
  • Slik slipper du gratisavisene
  • Når vi likevel ergrer oss over disse reklameformene, kan det indikere at reguleringen ikke fungerer godt nok, ifølge en fersk Sifo-rapport skrevet av Randi Lavik.

    Stadig flere reserverer seg

    Antallet som reserverer seg mot reklame er stadig økende, og dette kan ha resultert i at ergrelsen over postkassereklame har gått ned.

    Undersøkelsen viser også at TV-reklamen, til tross for irritasjonen, er svært effektiv. 17 prosent av dem som ergrer seg over reklame på TV, sier at de har kjøpt produkter etter å ha sett en TV-reklame.

    For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer