SMS-svindel

DNB advarer: – Pass opp for SMS-svindel

Forsøker å lure bankkunder til å tro at BankID-en må aktiveres.

NY SVINDEL: DNB advarer om en ny SMS-svindel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
NY SVINDEL: DNB advarer om en ny SMS-svindel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Ingen banker vil sende SMS og be deg legge inn eller oppgi slik informasjon», skriver DNB i et Facebook-innlegg der de advarer mot en ny svindel rettet mot bankens kunder.

I en SMS utgir svindlere seg for å være fra «DnBNOR» og skriver «Du må aktivere BankID-en for å fortsette å bruke den», etterfulgt av en lenke som ved første øyekast ser ut til være til DNBs nettsider.

«Pass opp for SMS-svindel!Vi er kjent med at bedragere i disse dager sender ut SMS, tilsynelatende fra DNBNOR, hvor kunder blir bedt om å aktivere BankID og deretter legge inn kortnummer. 😠 Ikke gjør det! Klikk derfor ikke på lenken. Ingen banker vil sende SMS og be deg legge inn eller oppgi slik informasjon. Dette er forsøk på såkalt phishing», advarer banken.

Svindelsommer

Denne svindelen føyer seg inn i rekken med en rekke andre «angrep» mot norske forbrukere i sommer. Senest forrige uke advarte Finn mot en ny og utspekulert svindelmetode.

Andreas Nyheim, kommunikasjonsrådgiver i DNB, sier til Dinside at det er ytterst få som er berørt, men at de har mottatt noen titalls henvendelser fra kunder som har fått en slik SMS og som spør om meldingen er fra banken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer