Dobbel fettfelle

Barn sitter for mye stille, får i seg feil mat - og blir stadig tyngre. Matvareprodusentene bidrar til denne onde sirkelen: Reklame forkledd som morsomme spill holder barna klistret til PCen i timesvis.

Publisert
Sist oppdatert

Kidsa lever fett

Overvekt blant barn er et problem vi hittil bare har sett begynnelsen på. En stor amerikansk studie fra the Kaiser Family Organisation, viser at barn i tiltagende grad blir utsatt for reklame på internett. Denne formen for markedsføring er mer intens enn TV-reklame.

Les hva to av produsentene har å si om markedsføringen på internettsidene sine.

Ikke bare har barna enklere tilgang til, og spiser dermed mer, usunn mat enn tidligere, men de blir mer og mer stillesittende - gjerne foran dataskjermen.

Det blir 400.000 flere overvektige barn i Europa hvert år, melder Dagbladet. Tallet er hentet fra en rapport fra International Obesity TaskForce. I Norge ble tallene for overvekt blant barn anslått i 2000, i Ungkost-undersøkelsen. - 18,8 prosent av jenter i fjerde klasse er overvektige - fire prosent er fete. 17,3 prosent av guttene er overvektige, mens tre prosent er fete, sier klinisk ernæringsfysiolog Magnhild Pollestad ved barnesenteret på Ullevål universitetssykehus, til Dagbladet.

En ny undersøkelse fra SAFT (Safety, Awareness, Facts and Tools), om barns nettbruk, viser at 92 prosent av norske barn har tilgang til internett hjemme - og 44 prosent av alle norske barn mellom 9 og 16 år opplyser at de bruker internett flere ganger om dagen. Samtidig viser undersøkelsen at bare 2 av 10 barn har fått opplæring i kildekritikk på nettet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer