Økte utgifter på flere fronter har gjort at nordmenn har begynt å bli mer prisbevisste enn tidligere når de handler mat. Det har blant annet ført til at salget av butikkenes egne billigere merkevare øker.
I sin TikTok-serie kalt «Bli Rik» deler Milna Mandusic, som er doktorgradskandidat i maskinlæring og ingeniørvitenskap, en rekke tips innenfor segmentet privatøkonomi.
I en av hennes ferskeste videoer deler hun et «spare-hack» som gjelder nettopp de stadig mer populære billigvarene.

Så mye har det økt
- Dramatisk prisforskjell
En billigvare kan nemlig være produsert av en etablert merkevare, og det kan være penger å spare på å velge butikkens egen vare framfor den etablerte.
Milna Mandusic viser i sin video til et eksempel med Rema 1000 Prima Gulost, som er laget av Synnøve Finden - som jo har sin egen Synnøve Gulost.
Da hun sjekket prisene kostet Rema 1000 Prima Gulost 85 kroner per kilo, mens Synnøve Gulost kostet 109 kroner kiloen. Altså snakker vi om en forskjell i pris på 25 kroner per kilo.
- Det er ganske dramatisk. Når jeg sammenlikner næringsinnholdet ser jeg lite forskjell. I mine øyne kan ikke denne store prisforskjellen dermed forsvares, spesielt siden min gane ikke merker særlig forskjell i smak heller på disse to, sier Milna Mandusic til DinSide.

- Ikke samme ost
At ostene har samme godkjenningsnummer, betyr ikke at det dreier seg om identiske produkter. Til DinSide sier kommunikasjonssjef Sofie Oraug-Rygh i Synnøve Finden at ostene ikke er like.
- De har ulik smak, fordi det er både forskjellig bakteriekultur og modningskultur, forklarer Oraug-Rygh.

Da Dagbladet smakstestet gulost i 2018, fikk Synnøve Finden fem stjerner mot fire stjerner til Prima Gulost.
- Vanlig gulost kan ofte smake litt kjedelig, men denne har karakter, skrev Dagbladet om Synnøve Finden-osten.
Milna Mandusic er likevel klar på hvilken av ostene hun foretrekker:
- TikTok-kanalen min dreier seg i stor grad om å spare og det å være en smart forbruker, derfor foretrekker jeg den billigste, sier hun.
Kjøper mer billigvare
På spørsmål om hvorfor Prima Gulost er såpass mye billigere, svarer Rema 1000 følgende:
- Det er innkjøpsprisen på et produkt som avgjør utprisen. Men stort sett er alle varer i konkurranse med tilsvarende varer hos andre, og ettersom Rema 1000 alltid skal være billigst, vil utprisen reflektere prisnivået i markedet, sier direktør for egne merkevarer, Tore Høylie til DinSide.

Ny trend
Flere av dagligvarekjedens egne varer er laget av norske produsenter som også lager varer under sitt eget merkenavn.
Rema 1000 bekrefter overfor DinSide at de merker en økende interesse rundt egne merkevarer. Det samme gjør også Synnøve Finden.
- Folk merker nok generelt at det mange økte kostnader i samfunnet, da er naturlig at det er økt salg av de rimeligste produktene. I Synnøve har vi fokus på å lage spennende og smaksrike produkter med god kvalitet. Vi ser fortsatt at mange er vil betale litt ekstra for vår smaksrike Gårdsost, fyldige greske yoghurt og kaldpressede Rå juice, sier Sofie Oraug-Rygh til DinSide.