Du kan angre på lånet ditt

Nå er det nye regler som gjelder.

Inngått en avtale du angrer på? Nå har du 14 dagers angrerett. Foto: COLOURBOX.COM
Inngått en avtale du angrer på? Nå har du 14 dagers angrerett. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra og med i dag har vi fått flere nye regler om lån og kreditt. Reglene skal blant annet sørge for at færre ender opp som kandidater til TV3-programmet Luksusfellen.

Det er nemlig ikke lenger bare å dytte lån og kredittkort over på uvitende kunder. De nye reglene innebærer blant annet at kundene må få veiledning i situasjoner hvor det selges lån og kredittkort.

Forbrukerombudet skriver i en pressemelding at de er fornøyde med resultatet som på flere punkter innebærer en styrking av forbrukernes rettigheter.

Angrerett

Som forbrukere er vi vant til at angreretten gjelder ved fjernsalg/nettsalg av produkter og tjenester, og dette har også inkludert kredittkort og lån.

Nå blir det imidlertid slik at du kan angre på en låne- eller kredittavtale uavhengig av om det er snakk om fjernsalg eller ikke. Det betyr at man, med unntak av fastrentelån over 700.000, alltid vil ha en 14 dagers angrerett på kredittavtalen.

Se også: Slik finner du beste kredittkort

Her er noen av de andre endringene

Skal gis veiledning: Tilbydere og formidlere av kreditt pålegges etter lovendringene å gi kundene utfyllende forklaringer i forbindelse med kredittsøknader. Dette skal gi kunden et grunnlag for å vurdere om den foreslåtte kredittavtalen passer til hans eller hennes behov og finansielle situasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer