Strømbrudd

Du kan få kompensasjon ved strømbrudd

Hvis strømmen er borte ei viss stund, kan du få flere tusen kroner i kompensasjon fra nettselskapet.

SATSER DU HELLER PÅ VED? Nå som «fyringssesongen» nærmer seg, kan det være lurt å tenke på hvilken ved som funker best. Video: Berit B. Njarga. Manus: Kristin Sørdal. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer
Publisert

I løpet av vinterhalvåret opplever mange å miste strømmen, skriver Huseiernes Landsforbund.

- De vanligste årsakene til strømbrudd i vintermånedene er vegetasjon (typisk trefall), snø, is og vind, sier Ragnhild Aker Nordeng, overingeniør i regulering av nettjenester hos Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE), til Dinside.

Det mange ikke er klare over, derimot, er at de kan ha krav på kompensasjon hvis strømbruddet varer så og så lenge:

Du kan gå glipp av flere tusenlapper hvis du ikke kjenner rettighetene dine når boligen plutselig «går i svart», for det er ditt ansvar å fremme krav, påpeker Huseierne.

Kun én av tre fremmer kompensasjonskrav

Ifølge NVE er det kun rundt en tredjedel av nettkundene som kan få kompensasjon som faktisk fremmer krav om dette i etterkant.

Nettselskapene på sin side er pliktige til å ha informasjon om kompensasjonsordningen på nettsiden sin, i tillegg til et skjema som kundene kan fylle ut for å kreve kompensasjonen.

Men, det er altså få som har fått med seg reglene.

Lettere å kompenseres over nyttår

Det er imidlertid noe som skjer på nyåret som vil gjøre det mye lettere for deg å få kompensasjon ved strømbrudd hvis du har krav på dette:

Fra 1. januar 2021 vil du nemlig få automatisk utbetaling av kompensasjon uten at du aktivt må foreta seg noe som helst.

Dette skjer på grunn av at de nye, automatiske strømmålerne (AMS) gir nettselskapene mer og bedre informasjon om blant annet strømbrudd.

Da kan nettselskapet bruke AMS-ene til å identifisere hvilke nettkunder som har opplevd avbrudd over 12 timer, og det vil gjøre det enklere for nettselskapene å gjennomføre de automatiske utbetalingene.

Samtidig blir det også nye satser å forholde seg til for husholdninger og de med fritidsboliger.

I tillegg vil nettkundene fra 2021 bli kompensert for alle sine berørte målepunkter, i motsetning til dagens ordning som kun gir én kompensasjon per nettkunde for ett avbrudd, uavhengig av hvor mange målepunkt kunden eier.

Dette er de gamle og nye satsene

Så, hvor mye har du krav på i kompensasjon nå og over nyttår?

Per i dag er satsene for utbetaling ved langvarige strømbrudd:

  • 600 kroner for avbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer
  • 1400 kroner for avbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer
  • 2700 kroner for avbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer
  • For avbrudd over 72 timer gis et tillegg på 1300 kroner for hver ny påbegynt tjuefiretimers periode avbruddet varer
  • For fritidsboliger kan et samlet årlig krav ikke overstige forventet innbetalt nettleie for det året

Fra 1. januar 2021, derimot, blir disse satsene gjeldende for strømbrudd per målepunkt:

  • Husholdninger får 500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time
  • Fritidsboliger får 125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time

Så mye strømbrudd har vi i landet

Nylig la Reguleringsmyndigheten for energi (RME) fram statistikk over strømbrudd i fjor (2019), og dette er noen nasjonale nøkkeltall:

  • 54 prosent av strømkundene opplevde langvarige strømbrudd (uten strøm mer enn tre minutter)
  • 44 prosent av strømkundene opplevde kortvarig strømbrudd (uten strøm i mindre enn tre minutter)
  • Strømkundene som opplevde langvarige strømbrudd var i gjennomsnitt uten strøm i 3 timer og 17 minutter
  • Den gjennomsnittlige tiden nettselskapene brukte for å få strømmen tilbake til strømkundene endte på én time og tre minutter for langvarige strømbrudd

For å få flere detaljer om strømavbrudd i ditt fylke, kan du lese nærmere på RMEs avbruddsstatistikk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer