Handler du på nett og får trøbbel med nettbutikken, kan du ha krav på å få refundert penger for kjøpet av banken din.
Men det glemmer svært mange av bankene å informere om.
- Basert på tall for netthandel i Norge slipper bankene unna krav på omtrent 3 milliarder kroner årlig, fordi forbrukeren ikke kjenner rettighetene sine godt nok, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.
Les også hvor mye du egentlig betaler for varene du bestiller fra utlandet
Krav på pengene tilbake
Har du bestilt en vare og betalt med kredittkort, kan du i flere tilfeller ha mulighet til å få pengene igjen fra den som har utstedt deg kredittkortet. Dette kalles chargeback.
- Du kan få pengene dine refundert fra betalingssystemet når en selger ikke respekterer dine rettigheter ved netthandel, sier Wiik.
Han legger til at det teknisk sett skjer en tilbakeføring av transaksjonen fra kortinnløser, som kan være en bank, til kortutsteder, som kan være en bank eller et kredittkortselskap.
Men hva skal til for at du kan ha krav på å få pengene tilbake? For eksempel hvis kredittkortet ditt er belastet uten din autorisasjon, eller en vare du har betalt for ikke blir levert, kan du få ditt tap dekket uavhengig av type kort ved bruk av Visa og Mastercard, også debetkort.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger