TV-handel er en kommende trend, ifølge det amerikanske konsulentselskapet Molecular Inc.
På plass
Grunnen? Teknologien er allerede på plass. Satelitt- og kabelselskaper har nemlig ofte kredittkortinformasjonen til abonnenter som betaler regningen med kredittkort.
Derfor regner ekspertene med at det blir god butikk av å linke informasjonen direkte til produkter de tilbyr på skjermen.
Ferdigutfylt
- Vi ser på dette som en sammensmelting av TV- og Internetteknologi. TV-skjermene blir en datamaskin med linker seerne kan klikke på, sier Darryl Gehly, visepresident i Molecular Inc. til bladet Internet Retailer.
Med fjernkontrollen klikker du på linker på skjermen - altså i TV-bildet - og bestiller produktene. Kredittkortnummeret ditt er ferdig fylt inn, og betalingen skjer enkelt med kredittkortet.
Ser du TV-reklame for en dagligvarekjede, får du muligheten til å bestille matvarer levert hjem til deg. Ser du reklame for en CD du har lyst på, kan du bestille den. Er det en avis som skryter av seg selv, kan du bestille abonnement.
Du kan enten bestille greiene der og da, eller du kan klikke deg fram til et bestillingskjema etterpå.
I sofaen
Det minner om streit netthandel, men går ikke veien om PC'en. Dette er i tråd med utviklingen av digitale TV-sendinger, som øker mulighetene for interaktivitet.
- Dette vil gjøre at TV-seere blir vant til å forholde seg interaktivt til TV-en på samme måte som de gjør med PC'en i dag, sier Gehly.
I dag foregår TV-shopping med telefon, eller at folk taster seg inn i en nettbutikk etter å ha sett reklame for butikken på TV. Snart trenger du ikke å forlate sofaen.