Du kan kutte gjelden din

Mange inkassokunder får nå en ekstra mulighet til å kutte i gjelden sin.

KUTTER: Kredinor kontakter i disse dager flere tusen kunder som får tilbud om å komme seg raskere tilbake til god økonomisk helse. Foto: Kyrre Lien / NTB
KUTTER: Kredinor kontakter i disse dager flere tusen kunder som får tilbud om å komme seg raskere tilbake til god økonomisk helse. Foto: Kyrre Lien / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norges største inkassoselskap Kredinor har to ganger tidligere gjennomført liknende kampanjer midt under black week.

- Med stigende renter i ei tid da alt er dyrt, vet vi at mange kommer til å slite utover vinteren. Derfor ønsker vi å rette fokuset mot nedbetaling av gjeld framfor å pådra seg ny under disse handledagene.

Det sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen, i en pressemelding.

40 000 kunder

40 000 Kredinor-kunder fikk tilbud om en eller annen form for reduksjon av gjelden sin under black friday i fjor. Resultatet var at mange fikk nye og håndterbare nedbetalingsplaner. Andre fikk kvittet seg helt med gjelden.

Da mange fikk skattepengene sine i juni i år, ble det lagt ytterligere 3500 saker til denne listen etter et liknende tilbud fra Kredinor, opplyser selskapet i pressemeldingen.

- Vår viktigste oppgave er å hjelpe folk ut av gjeld, raskere og rimeligere - og med mindre stress. Vi vet at det likevel er mange kunder som vegrer seg for å gå i dialog med oss, sier Nysteen.

VIL HJELPE: Klaus-Anders Nysteen er administrerende direktør i Kredinor. Foto: Kredinor
VIL HJELPE: Klaus-Anders Nysteen er administrerende direktør i Kredinor. Foto: Kredinor Vis mer

De håper derfor at en kampanje som dette kan senke terskelen for kontakt, samt hjelpe flere til et bedre liv.

Oppsiktsvekkende grep

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, forteller at Kredinor har lagt en ganske tøff strategi, som innebærer at de skal vise større hensyn til dem som skylder penger, enn tidligere.

- Dette er kommersiell virksomhet, men Kredinor har skjønt at måten de behandler skyldnerne sine på, er avgjørende for om de får oppdrag, forteller Jensen til DinSide.

- AVGJØRENDE: Jorge Jensen er fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen
- AVGJØRENDE: Jorge Jensen er fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen Vis mer

Kredinor har gjort noe som, ifølge fagdirektøren, er oppsiktsvekkende - de har blant annet definert skyldnere som sine kunder. Da må de også behandle skyldnere på en annen måte enn tidligere, forteller han.

- Husholdningene har fått dårligere råd, og det handler ikke bare om viljen til å betale regninger. Det handler mer om evnen. Det nytter jo ikke med inkasso når folk har dårlig råd, for du får ikke bedre råd av det, poengterer Jensen.

Årets kampanje

- Som inkassoselskap skal vi redusere kundenes betalingsproblemer i stedet for å øke dem. Det jobber vi med hele året. I tillegg håper vi at kampanjer som dette er med på å hjelpe folk ekstra i en tøff tid, forteller Nysteen i Kredinor.

Årets black friday-kampanje retter seg mot betalingsdyktige kunder som får påminnelse om ubetalt krav, med tilbud om rådgiving for å finne en helhetlig løsning, heter det i pressemeldingen.

I tillegg får en gruppe personer som er mindre betalingsdyktige, tilbud om redusert betaling for å slette krav.

- Vi ønsker spesielt å hjelpe dem som sliter mest økonomisk med å betale ned på inkassogjelden sin, framfor å bruke mer penger. Dette er ment som en motvekt til en vond økonomisk spiral som black friday fører til for mange personer, sier Nysteen.

Få kontroll på dette

Fagdirektøren i Forbrukerrådet har klare råd til dem som har gjeld og sliter økonomisk nå.

- Få kontroll på kostnadene og begynn på de største, oppfordrer Jensen.

Hva som er de største kostnadene, vil variere fra husholdning til husholdning, presiserer han.

- For mange er det hus- og billån og forsikringer, opplyser Jensen.