Du lures av butikkdesign

Du skal bare kjøpe en avis, men handler mye mer. Smarte butikkfolk bygger nemlig opp butikken slik at du bruker mer penger.

Publisert
Sist oppdatert

Du lures av butikkdesign

  1. Derfor handler du mer enn du bør


Din vei gjennom Rema-butikken på hjørnet eller Hennes & Mauritz-forretningen i sentrum er ikke tilfeldig.

Fristelsene

Triksene er nemlig mange når forretningsstanden skal få deg til å legge igjen flest mulig kroner innenfor veggene.

Du lures av butikkdesign


Viktigst er hvordan du som intetanende kunde ledes rundt i butikken. Har du lagt merke til at ingen matvarebutikker består av et stort åpent rom med frittstående hyllevegger?

Hyllene er i stedet satt sammen slik at du er nødt - enten du vil det eller ikke - til å passere de store varegruppene på din vei mot kassa.

Dermed øker sjansen for at du plukker med deg varer du egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe.

Butikkdesignet er skrudd sammen etter et sinnrikt system som ytterligere høyner sjansen for penger i kassa til kjøpmennene.

Her er butikktriksene som får deg til å handle over evne

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer