Da en DinSide-leser nylig kontaktet strømselskapet sitt, Tibber, for å be om å dele opp strømregninga si, fikk han følgende svar:
«Vi har dessverre ikke mulighet til å dele opp fakturaer. Utsettelse/endring skaper likviditetsmessige utfordringer for oss, grunnet de høye strømprisene».
Videre forklarte Tibbers kundeservice at siden de ikke tjener penger på strømsalg, har de ingen buffer for å gi kunder betalingsutsettelse - eller oppdeling.
– Begrenset hvor fleksible vi kan være
Eunice Aguilar hos Tibber forklarer overfor DinSide at de har null kroner i margin, uansett om strømprisen er 20 eller 200 øre per kilowattime. Som en konsekvens av dette, betyr det at de har betalt for strømmen som kundene våre bruker inntil 45 dager før vi mottar betalingen deres.
– Noen strømleverandører eies av store selskaper, hvor de også har strømproduksjon i «miksen», og dermed tjener de godt på dagens strømpriser og kan dele regningene til kundene, forklarer Aguilar overfor DinSide.
– Fordi vi ikke har disse fordelene, er det begrenset hvor fleksible vi kan være med betalingsvilkårene våre, fortsetter hun.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger