Non profit-selskaper og dyre strømregninger

Du må betale hele regninga

Ikke alle strømselskap tilbyr kundene å utsette eller dele opp regninga. Slik forklarer selskapene det, og dette kan du gjøre hvis du sliter med å betale strømregninga og ikke får utsettelse.

GIR IKKE UTSETTELSE: Tibber og Motkraft tilbyr ikke kundene sine å utsette eller dele opp strømregningene. Foto: Pål Joakim Pollen
GIR IKKE UTSETTELSE: Tibber og Motkraft tilbyr ikke kundene sine å utsette eller dele opp strømregningene. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Da en DinSide-leser nylig kontaktet strømselskapet sitt, Tibber, for å be om å dele opp strømregninga si, fikk han følgende svar:

«Vi har dessverre ikke mulighet til å dele opp fakturaer. Utsettelse/endring skaper likviditetsmessige utfordringer for oss, grunnet de høye strømprisene».

Videre forklarte Tibbers kundeservice at siden de ikke tjener penger på strømsalg, har de ingen buffer for å gi kunder betalingsutsettelse - eller oppdeling.

– Begrenset hvor fleksible vi kan være

Eunice Aguilar hos Tibber forklarer overfor DinSide at de har null kroner i margin, uansett om strømprisen er 20 eller 200 øre per kilowattime. Som en konsekvens av dette, betyr det at de har betalt for strømmen som kundene våre bruker inntil 45 dager før vi mottar betalingen deres.

– Noen strømleverandører eies av store selskaper, hvor de også har strømproduksjon i «miksen», og dermed tjener de godt på dagens strømpriser og kan dele regningene til kundene, forklarer Aguilar overfor DinSide.

– Fordi vi ikke har disse fordelene, er det begrenset hvor fleksible vi kan være med betalingsvilkårene våre, fortsetter hun.

STRØMSMART: Enkle grep kutter strømforbruket. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Tibber har spurt regjeringen om det vil være midler tilgjengelig for strømleverandørene til å utvide betalingsvilkårene til kundene i statens kompensasjonsordning, men så langt har det ikke vært det, hevder de.

Gir utsettelse

Motkraft og Klarkraft er to andre strømselskap som er såkalte non-profit, så tilbyr de betalingsutsettelse og -oppdeling?

– Dette er noe vi dessverre ikke har rukket å få på plass ennå, men vi synes det er en fin ting å kunne imøtekomme kundenes behov, så vi ser på muligheten å finne en god og fornuftig løsning og få det på plass, svarer daglig leder Bjørn Spieler i Motkraft overfor DinSide.

- Kunder som ønsker det, kan kontakte kundeservice og utsette forfallet med 14 dager. Vi forsøker alltid å være fleksible med kunder som har behov for å utsette forfall, men vi har så langt ikke fått noen spørsmål om å dele opp strømregninger. Vi er i dialog med vår faktureringspartner og diskuterer hva vi kan gjøre for å hjelpe de kundene som vil streve med å betale regningene sine, svarer Haakon Dyrnes i Klarkraft.

Flere andre strømselskap, som Fjordkraft, Norgesenergi og Hafslund strøm, gir kundene sine mulighet til å utsette og dele opp strømregningene sine.

Her kan du får strømregning-hjelp

De skyhøye strømprisene gjør at muligheten til å utsette eller dele opp strømregninga være helt nødvendig, så hva kan du gjøre om du er kunde hos et strømselskap som ikke gir deg disse alternative betalingsløsningene?

– Mange sliter med de rekordhøye strømprisene, og vi oppfordrer strømselskapene til å være behjelpelige med nedbetalingsplaner så langt det er mulig, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til DinSide.

Dersom du må utsette eller dele opp regninga, bør du sjekke om det påløper ekstra kostnader og renter på dette før du tar et endelig valg.

– Hvis selskapet ikke tilbyr dette, eller du trenger ekstra økonomisk bistand, er det mulig å søke hjelp fra Nav eller bostøtte i kommunen du bor i, sier Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer