Forsikringssvindel

- Dyrere forsikring for alle

Forsikringsbransjen avslo saker for 392 millioner kroner i fjor.

SVINDEL: En kunde som meldte flere vesker stjålet, endte opp med å bli anmeldt og få erstatningsansvar. Bildet er ment som illustrasjon. Foto: Shutterstock Editorial
SVINDEL: En kunde som meldte flere vesker stjålet, endte opp med å bli anmeldt og få erstatningsansvar. Bildet er ment som illustrasjon. Foto: Shutterstock Editorial Vis mer
Publisert

Uflaks kan skje den beste, og med forsikringen i orden, kan man få tilbake kostbare verdigjenstander, dersom uhellet er ute.

Imidlertid er det en god del, som forsøker å få ut penger de ikke har krav på, som for eksempel svindleren Fremtind forsikring nå forteller om.

Veskesvindel

Det var i fjor sommer kunden meldte at en Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet på båttur. Samlet skadekrav på veske og mobil var på 29 990 kroner. Det viste seg imidlertid at veska aldri var kjøpt, og at kvitteringen var fremskaffet ved å kontakte en selger på Finn.

- Da saksbehandleren så at den den samme kunden hadde meldt inn fire lignende skadesaker de siste fem årene, ble det sådd tvil om hva som faktisk hadde skjedd, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind i en pressemelding.

Vedkommende hadde tidligere meldt inn tap/skade på en svindyr Hermes-veske til 84 000 kroner. Der skal kunden ha fått dekket deler av tapet.

Det viste seg også at kvitteringen på denne veska hadde et annet navn enn kundens.

Kunden erkjente til slutt deler av forholdene, og ble sittende igjen med et krav om tilbakebetaling av tidligere utbetalt erstatning. Saken ble også politianmeldt.

- Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer alle de ærlige kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.

Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. 200 000 av disse handler om skadeforsikring.

Hundrevis av millioner

Ifølge Finans Norge avslo norske forsikringsselskap 932 skadesaker i fjor.

Det totale kravet for avslåtte saker var i 2021 på 392 millioner kroner. I totalbeløpet inngår ikke beløp knyttet til svindel innen syke- og uføreprodukter som er avdekket ved avtaleetablering.

Skadeforsikringsprodukter står for 85 prosent av antall avdekkede saker, mens de utgjør 45 prosent av avdekket svindlet beløp.

Mens gjennomsnittlig svindlet beløp for syke- og uføreprodukter avdekket ved tidspunkt for erstatningsoppgjør er på 1,86 millioner kroner, er gjennomsnitlig beløp for privat skadeforsikring er 119 900 kroner. Det er imidlertid stor spredning i beløpene som avdekkes, ifølge Finans Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer