Egne merker gir høyere matpriser

Dagligvarekjedene tjener mer penger på egne merkevarer. Men egne merker har ikke gitt lavere priser. Prisene har i stedet gått opp.

Publisert
Sist oppdatert

En storstilt undersøkelse fra Universitetet i Lund i Sverige viser nemlig at lovnadene om lavere priser og større mangfold i hyllene ikke holdt stikk.

Antall varer i butikkhyllene er gått ned.

Prisene på dagligvarer har generelt økt noe.

Grunnen er at det kun er de små merkevarene som er erstattet av matvarekjedenes egne merkevarer. Markedslederne er fortsatt der.

Stiger

Markedslederne er ofte er dyrere enn utfordrerne. Dermed forsvinner de billige varene, mens de dyre varene blir i hyllene.

Siden kjedenes egne merker ikke alltid er billige, stiger prisene totalt sett.

- Dette er en tydelig trend, og den tjener ikke konkurransen, sier Sofia Ulver, forsker ved det foretaksøkonomiske instituttet ved Universitetet i Lund til det svenske forbrukerbladet Råd & Rön.

Et annet funn er at jo større andel egne merker kjedene, jo mindre blir priskonkurransen med øvrige merkevarer.

Undersøkelsen omfatter blant annet kjeder som Ica og Coop, som utgjør 2/3-deler av det svenske matvaremarkedet. Kjedene er giganter også i Norge. Innkjøpsdata fra hele 5.000 husholdninger er samlet inn fra 2000 til 2003.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer