En kort blund øker yteevnen.

En 10 minutters blund styrker yteevnen bedre enn en halvtimes lur, ifølge ny Australsk søvnforskning.

Publisert
Sist oppdatert

Forskerne ved Flinders Universitetet i Adelaide tok for seg effekten av blunder med forskjellig varighet. Konklusjonen var at en 10 minutters blund var best. Yteevnen var økt opptil tre timer etterpå.

Målet for undersøkelsen var å finne ut om en kort blund, såkalte power naps som amerikanerne kaller det, virkelig er så effektive som de påstås å være. Testpersonenes ytelse ble testet i en rekke arbeidsoppgaver og de fikk så lov til å sove i nøyaktig 10 eller 30 minutter, for så å bli testet på nytt.

Umiddelbart etterpå viste de som sov i ti minutter best ytelse. De som hadde sovet i 30 minutter var uklare og slitne i opp til en halv time etterpå, som et resultat av den slappheten som oppstår etter lengre søvnperioder.

Dette overrasket forskerne, som så foretok en ny studie, og denne gangen ble yteevnen testet tre timer etter 5, 10, 20 og 30 minutters søvn. Igjen viste 10-minutters blunden seg a være mest effektiv, mens deltakerne som fikk 20 og 30 minutters søvn var søvnige og slappe i opp til en halv time etterpå.

Deltagerene som fikk sove i 20 og 30 minutter gjorde det ikke bedre på noen av testene, verken etter 30 minutter, to eller tre timer. Deltakerne som fikk sove i fem minutter viste noe bedring den første timen etterpå, men falt tilbake til ingen bedring etter to og tre timer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer