Endelig røykfri

Du har stumpet røyken og kastet lighteren for godt - trodde du. Men hva skjer når nikotinsuget kommer tilbake? Her er 10 tips som holder deg røykfri:

Publisert
Sist oppdatert

En av fire nordmenn røyker. Hvis du akkurat har kjempet deg ut av den statistikken, kan du gi deg selv et solid klapp på skulderen. Men kampen er kanskje ikke over ennå.

I løpet av en dag mottar Røyketelefonen 800 400 85 rundt femti telefoner fra røykere som ønsker å slutte og fra frustrerte eks-røykere. Mens enkelte sliter med fysiske abstinenser, får andre rett og slett lyst på røyk når de befinner seg i bestemte situasjoner.

Gjør noe annet- Da er den beste løsningen å komme seg bort fra sitasjonen og gjøre noe annet, mener seksjonsleder ved Røyketelefonen 800 400 85, Sigrid Skattebø.

Hun understreker at det er en stor fordel om man på forhånd har bestemt seg for hva man skal gjøre når man får lyst på en røyk.

- For enkelte hjelper det å pusse tennene, skrelle en appelsin eller gå en tur. For andre kan det å sette på ”Sweet Home Alabama” være løsningen, sier Skattebø.

En trøst er at det verste nikotinsuget er over i løpet av tre til fire minutter. Etter cirka to uker vil du ofte ikke føle noe behov i det hele tatt.

Kanskje hjelper det også å tenke på at kroppen allerede har begynt å reparere skadene røyken har forårsaket. For allerede 20 minutter etter den siste sigaretten er du på vei mot en sunnere kropp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer