Matpriser:

Endres konstant

Julematpriskrigen er i full gang, og prisene på populære julevarer går bare én vei. Nedover. Minutt for minutt.

JULEVARER: Forrige uke begynte prispresset så smått, denne uken kuttes det kroner og øre fra de fleste store julevarene.
JULEVARER: Forrige uke begynte prispresset så smått, denne uken kuttes det kroner og øre fra de fleste store julevarene. Vis mer
Publisert

Kampen om å være billigst i julehandelen er knallhard, og i helga startet årets julepriskrig.

Tirsdag rundt lunsjtider sjekket DinSide og Dagbladet prisen på en rekke populære julevarer.

Prisen på de aller fleste varene er ganske lik, men én trend er tydelig: Den butikken vi sjekket først, er et knepp dyrere på en rekke varer.

Når vi sjekker priser, pleier vi å variere hvilken butikk vi går inn i først, slik at det skal bli mest mulig rettferdig. Men prisene endrer seg også mens vi er i butikk. Stikkprøver etter tirsdagens runde, viste også at den første butikken var minst like billig som de andre på kveldstid.

Hvordan skal vi som kunder forholde oss til dette?

200 priskutt før lunsj

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, forteller at vi er inne i en periode med ekstremt mange prisendringer.

- Bare i går var det 200 endringer før lunsj. Det er sånn det fungerer, og det er et resultat av at det er beinhard konkurranse om å være billigst, da kan det være flere hundre endringer hver dag.

IKKE DYRERE: Kiwi setter ikke opp prisene i åpningstiden, så det kan lønne seg å utsette handleturen et par timer. Foto: Kiwi
IKKE DYRERE: Kiwi setter ikke opp prisene i åpningstiden, så det kan lønne seg å utsette handleturen et par timer. Foto: Kiwi Vis mer

Dette gjelder for øvrig ikke bare Kiwi. Alle kjedene følger hverandre tett.

Og med «endringer», menes «priskutt». Ifølge Arvin setter de ikke opp priser i butikkenes åpningstider.

- Kundene skal være trygge på at de ikke skal betale mer på slutten av dagen enn på morgenen, men prisene kan settes ned.

Det samme gjelder for Coop.

- Når det er så tøff konkurranse som nå setter du ikke opp prisene, bare ned - og det kan skje gjennom hele dagen for å sikre at Extra alltid er den billigste kjeden, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til DinSide.

Prisgalopp

At hylleprisene endrer seg kan være vanskelig å se, men på Oda.no blir det hakket tydeligere. Her kan du nesten sitte og se på prisene endre seg, minutt for minutt.

På tirsdag var for eksempel prisen på fersk rosenkål 39,90 klokka 12:30. Klokka 12:45 ble den satt ned med en krone, og klokka 13:21 ble det ytterligere satt ned en krone til 37,90.

Likeledes med edamer som ble skrudd ned fra 139 til 137 kroner klokka 12:50, og noen minutter etter det til 136 kroner. Onsdag kostet juleosten 135 kroner, torsdag 134.

Ifølge Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda, er dette et typisk eksempel på at de har oppdaget rimeligere priser hos en av de kjedene - og at de skrur ned sine priser for å matche.

- Vi kjemper en krig på mange fronter. Noen ganger velger vi også å gå først, sier Aag til DinSide.

Det er en knallhard kamp om å ha de laveste juleprisene. Jula er en av de aller viktigste periodene i året for dagligvarebutikkene.

- Dette er et spill der alle prøver å være smartere enn konkurrentene. Skal de fortsette nedover? Skal vi?

Spørsmålet er selvsagt retorisk, for kjedene har fått strengt forbud mot å signalisere framtidige priser.

På generelt grunnlag har Aag likevel følgende kommentar:

- Skal vi se på hva som har skjedd tidligere år, har kampen mellom kjedene gjort at dette har vært vanlig praksis. Vi kan ikke si noe om hva som skjer i år, vet ikke hva de andre gjør, og kan ikke si hva vi skal gjøre.

Også hos Rema 1000 raser prisene nedover.

- Vi forstår at det kan virke litt uoversiktlig, men kundene skal være trygge på at de alltid gjør gode kjøp hos oss, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, til DinSide.

- Konkurransen om de laveste prisene er hard og reell, og siden vi skal være billigst, også på julevarer, vil kundene oppleve at prisene går ned hos oss.

Prisen på klassiske julevarer er på vei nedover, men hva skjer med de andre? Har prisen på noen av de varene du pleier å kjøpe gått opp den siste uka? Send oss gjerne et tips!

Alle er «billigst»

Med priser i fritt fall er det vanskelig å orientere seg. Hvordan skal man som forbruker sørge for at man får lavest mulig mat? Det er jo ikke mulig å sjekke prisen i ulike butikker samtidig?

- Den jobben gjør vi for dem. Vi sjekker tusenvis av priser hver dag for å sørge for at Kiwi alltid er billigst, sier Arvin.

Harald Kristiansen i Coop, sier at de heller ikke kan kommentere framtidige priser av konkurransehensyn, men har følgende kommentar til prisgaloppen vi er inne i:

- Coop eies av kundene og vi føler et særlig ansvar for å gi kundene de beste tilbudene på julevarene, ikke minst i tøffe tider som nå. Det betyr at selv om prisene er i bevegelse, skal kundene være trygge på at den billigste handelen gjøres hos Extra.

Vanskelig for forbruker

Hvordan skal man forholde seg til dette?

- Dette er slettes ikke lett for forbruker å forholde seg til. Dette er det vi kaller dynamisk prising, og det er sånn det er innenfor flere og flere markeder i Norge, sier Olav Kasland, fagdirektør i Forbrukerrådet.

- Det gjør at forbruker må være mer aktiv, og følge mer og mer med, men det er sånn konkurransen virker.

Dynamisk prising er vanligere innen transport- og reisebransjen, men der hopper prisene mer opp og ned, mens i dagligvarebutikkene nå, viser DinSides undersøkelser at prisen på julevarer bare går nedover.

IKKE LETT: Kasland i Forbrukerrådet medgir at den intense priskrigen kan være utfordrende å følge med på, men at han ikke sitter på noe bedre alternativ. Foto: Forbrukerrådet
IKKE LETT: Kasland i Forbrukerrådet medgir at den intense priskrigen kan være utfordrende å følge med på, men at han ikke sitter på noe bedre alternativ. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Kasland presiserer at Forbrukerrådet ikke mener at det skal være fast pris hele tida, men anerkjenner at det kan være utfordrende for forbrukerne å følge med, spesielt på dagligvare.

- Men nå viser det seg, at sluttsummen på kassalappen er omtrent lik i de tre dagligvarekjedene, Rema 1000, Extra og Kiwi. Men det er viktig å være obs, nå fram mot jul, at om ribbe er på tilbud et sted, betyr det ikke at den alltid er på tilbud.

Ingen vet når det snur

Selv om det er svinebillig ribbe og medisterkaker i en rekke butikker nå, er det vanskelig å si når det eventuelt snur.

- Det er umulig å si når bunnivået på ribben er nådd, det kan ikke jeg vite, og det er sannsynlig at heller ikke aktørene vet det.

Og vet de det, kan de heller ikke si noe.

- Dette kan jo sammenliknes med å handle aksjer, prisen går stort sett nedover nå, men vi vet aldri når det snur. Er det er det greit at det føles som å handle aksjer, å handle julemat?

- Det krever bevisste forbrukere, men jeg sitter ikke på et godt alternativ. Vi vil jo ha en konkurranse, og dynamisk prising er en måte å konkurrere på og regulere markedet, sier Kasland.

- Er dette bærekraftig over tid?

- Det er en utfordring for forbruker, men det bidrar til å presse prisene. Det er sånn markedsmekanismene fungerer.