Endringene: Minimum 3 min

Publisert
Sist oppdatert

I følge Forbrukerombudet.no er dette hovedpunktene i det nye parkeringsregelverket:Parkeringsselskapene skal gi kundene rimelig frist til å kunne betale parkeringsavgiften. Et av de nyttigste punktene er antagelig at kundene nå skal ha minimum 3 minutter til å betale avgiften etter at kontrolløren har kommet til stedet.

Parkeringsvaktene skal gis grundig opplæring i når og hvordan kontroller skal foretas, og de skal ikke jobbe på provisjon.

Ved borttauing av kjøretøy skal parkeringsselskapet forsøke å varsle fører først, slik at han eller hun selv kan få en sjanse til å flytte bilen. Ved borttauing kan parkeringsselskapene ikke holde på bilen til en eventuell parkeringsbot er betalt.

Det skal opprettes en klagenemd som parkeringskunder kan klage til dersom de er uenige i parkeringsselskapenes beslutning om å ilegge tvangsgebyr eller å taue bort bilen. Klagebehandling i nemda skal være gratis for klagerne.

Nemnda for parkeringsklager skal bestå av en representant utnevnt av Forbrukerrådet, en representant utnevnt av Parkinor og NORpark, samt en leder som er utnevnt i fellesskap.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer