Er det fullt, kan pakka bli sendt videre

Nå er det høysesong for levering av pakker i Norge, og det er store mengder med pakker som er på vei ut til utleveringsstedene i juleukene.

KAN BLI PAKKEKAOS: Posten og Postnord venter stor pågang i førjulstida og ruster opp flere i bemanning. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
KAN BLI PAKKEKAOS: Posten og Postnord venter stor pågang i førjulstida og ruster opp flere i bemanning. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Julehandelen er godt i gang, og med nye coronarestriksjoner og høye smittetall er det igjen mange som bestiller julegavene på nett. Det merker Posten og PostNord, som leverer ut pakkene til utleveringssteder.

Pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen forteller til DinSide at de leverer ut to millioner pakker i uken.

- Det er på nivå med fjoråret hvor vi satte all time high.

Felles oppfordring

Både PostNord og Posten kommer med en klar oppfordring om at man bør hente pakkene sine raskt.

- Dette gjør at vi på best mulig måte unngår fulle butikkhyller med pakker, forteller pressesjef i PostNord, Haakon Nikolai Olsen til DinSide. og fortsetter.

- Samtidig oppfordrer vi også alle til å benytte seg av hele butikkens åpningstid. Dette gjør at køene blir mindre, og ettersom smittetallene nå er svært høye her i landet er det fint om vi kan unngå store folkeansamlinger inne på hentestedene.

TIPS: Med helt enkle grep kan du pakke inn gaver uten teip om du skulle mangle det! Video: Malin Ridder-Nielsen Janssen. Vis mer

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, deler samme oppfordring som Olsen og Pettersen.

- Erfaringsmessig hopes nå Post i Butikk opp med pakker, så vi er avhengig av at kundene er raske til å hente forsendelsene sine.

Blir butikkhyllene fulle kan man risikere å måtte hente pakken sin på et hentested som er lenger unna.

- Hvis valgt utleveringssted ikke har plass til flere pakker, blir pakken levert til det nærmeste hentestedet med ledig plass. Vi forstår at det er frustrerende å måtte reise et stykke for å hente en pakke, som skulle vært levert i nærmeste butikk, forteller Olsen.

Pressesjefen i Posten forventer også en økning i hjemlevering av pakker.

- Vi har tidligere sett at når lokalsamfunn stenges ned med strenge coronarestriksjoner så løfter pakkevolumet seg som en følge av økt netthandel. Det er også en økning i kunder som ønsker pakken levert hjem på døren og noe av grunnen til dette er nok at det er færre som i disse tider ønsker å oppsøke store folkemengder.

Godt forberedt

- På grunn av økt netthandel og fortsatt strenge coronatiltak, forventer vi en ytterligere økning i år. Mange butikker deler ut over 100 000 pakker årlig – noe som betyr håndtering av hundrevis av pakker på de travleste dagene i desember, forteller Kristiansen og fortsetter.

- Butikkene er godt forberedt på dette, både ved økt bemanning, oppgraderte «postkontor i butikk og informasjon til kundene.

Pettersen forteller at Posten også har forberedt seg godt til årets høysesong, med ekstra medarbeidere og flere nye leveringssteder - sammenlignet med i fjor.

- Vi har rigget oss godt for årets høysesong og har stor kapasitet. Vi har økt kapasiteten på flere terminaler og hentet inn 1000 ekstra medarbeidere til å håndtere pakker på våre terminaler som sjåfører. Vi har også flere hundre nye utleveringssteder for pakker sammenlignet med samme tid i fjor.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer