Oppdatert 12. august 2016
Har du fått en henvendelse du er i tvil om er seriøs, eller vurderer å handle på nett, bestille feriebolig eller liknende?
Sjekk vår omfattende oversikt om du er i tvil om det er seriøse aktører du har med å gjøre. Vi vil oppdatere denne oversikten med nye tilfeller jevnlig.
SISTE: Slik unngår du falske Facebook-profiler
#1: Phishing
Phishing er en velkjent form for svindel, som dessuten er svært utbredt. De fleste av oss har opplevd å få en eller flere tvilsomme e-poster, som gjerne spiller på enten tillit, frykt eller fristelser.
Eksempler på dette er phishing-mail der avsender tilsynelatende er større selskaper eller andre du vil ha tillit til, som Skatteetaten, Apple eller Danske bank.
De siste årene har dessuten populære tjenester som Netflix blitt en gjenganger innen phishing.
At phishing fungerer for svindlerne, er det ingen tvil om: Bare i 2015 tapte nordmenn 100 millioner kroner på phishing.
Her kan du lese flere eksempler på phishing-mail
Få også med deg gode råd om hvordan du ser om en e-post er ekte.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger