Den moderne forbruker handler i butikken og på nettet. Forskning.no og BI har undersøkt hvordan bedriftene håndterer flere salgskanaler.
Les også: Betaler du riktig pris i matbutikken?
Peder Inge Furseth, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering på BI, har ledet forskningsprosjektet. Han har blant annet sett på hvilke utfordringer tradisjonelle butikker har møtt når de åpner nettbutikk.
Elprice ville ikke heve kjøpet
Utgangspunktet for undersøkelsen har vært åtte bedrifter, og 1000 av deres kunder, ifølge Forskning.no. Flertallet viste seg å bruke både nett og butikk når de handlet. Slike kunder kalles multikanalkunder.
- Multikanalkundene er også mer lojale enn de andre kundetypene, sier Furseth til Forskning.no.
Han karakteriserer slike kunder som gullkunder, og mener bedriftene må bli oppmerksom på at de er det. Bedriftene bør utvikle strategier for disse gullkundene.
Bli kjent med kundene dine!
Vi har tidligere skrevet om prisforskjeller mellom nett og butikk. Nettbutikken er billigst, men utsolgt, og kunden får beskjed om at varen finnes på lager i butikken, som er mye dyrere. Les hele saken her