Den moderne forbruker handler i butikken og på nettet. Forskning.no og BI har undersøkt hvordan bedriftene håndterer flere salgskanaler.
Les også: Betaler du riktig pris i matbutikken?
Peder Inge Furseth, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering på BI, har ledet forskningsprosjektet. Han har blant annet sett på hvilke utfordringer tradisjonelle butikker har møtt når de åpner nettbutikk.
Elprice ville ikke heve kjøpet
Utgangspunktet for undersøkelsen har vært åtte bedrifter, og 1000 av deres kunder, ifølge Forskning.no. Flertallet viste seg å bruke både nett og butikk når de handlet. Slike kunder kalles multikanalkunder.
- Multikanalkundene er også mer lojale enn de andre kundetypene, sier Furseth til Forskning.no.
Her handler du billigst mat
Han karakteriserer slike kunder som gullkunder, og mener bedriftene må bli oppmerksom på at de er det. Bedriftene bør utvikle strategier for disse gullkundene.
Bli kjent med kundene dine!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger