Er du også fanget i KID-marerittet?

TALLKRØLL: Det er aldri gøy å betale regninger, men nettbanken har i hvert fall gjort det noe lettere. Eller? Lange KID-numre er en plage når regninger skal betales.

Publisert
Sist oppdatert

Jo flere tall du må fylle ut i nettbanken, jo lettere blir det å gjøre feil. Øverst på hatlisten setter vi KID-nummere med mange nuller. Og jo flere nuller som er plassert først, jo surere blir vi - der vi hakker løs på 0-tasten, samtidig som vi myser på skjermen.

Allerede i år 2000 hadde DinSide Økonomi en konkurranse om Norges verste KID-numre. "Vinneren" i den runden hadde et KID-nummer på totalt 25 tegn, hvorav hele nitten var tallet 0.

Dessverre er det ikke mye som har forandret seg siden den gang. For mens en av landets aller største banker, Statens lånekasse for utdanning, fremdeles klarer seg med et KID-nummer på åtte siffer, synes tydeligvis andre at lange tallremser er helt ok.

Hva er vitsen?

Gullspørsmålet er selvsagt hva som er vitsen med å plage kundene med så lange tallrekker. Fakta er nemlig at det er helt opp til kreditor selv å angi hvor lang identifikasjonstagg han trenger.

Elendig kundeservice

KID-nummeret er faktisk en del av virksomhetens ansikt utad. For aktive nettbankbrukere er det da irriterende med firmaer som krever en lang rad med tilsynelatende meningsløse siffre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer